A fejlesztés Budapest és Szentendre között 5,61 kilométer hosszú kerékpáros útszakaszt érint, részben meglévő nyomvonalat felhasználva, részben új nyomvonalon vezetve. A beruházás során a Dera-patak felett harminchat méter szabad nyílású új kerékpáros híd épül az árvízvédelmi töltés magasításával. Szentendre területén új kerékpáros pihenőhelyet alakítanak ki, Budakalászon két pihenőhely újul meg. A fejlesztéssel érintett szakaszon új nyomvonalú kerékpárút épül, meglévő földutakat burkolnak le, burkolatokat újítanak fel, és fejlesztik a közvilágítást. A szakasz egy része Natura 2000 védettséget élvező ártéri erdőben vezet, ahol a meglévő kerékpárutat korszerűsítik.

Lerakták az Eurovelo 6 kerékpárút Budapest és Szentender közötti szakaszának alapkövét (fotó: NIF Zrt.)

A beruházással javul a kerékpáros közlekedés biztonsága és kényelmesebbé válik a biciklizés Budapest és Szentendre között 2020 nyár végére. A most induló fejlesztés az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros hálózat része, célja a térség turisztikai lehetőségeinek erősítése. A beruházás része annak a nagy volumenű, egybefüggő kerékpáros infrastruktúra-fejlesztésnek, amelyhez hasonló korábban hazánkban nem történt. A Balatoni Bringakör felújítási munkálatainak kezdetét követően a beruházással most megindul a Rajka–Budapest nemzetközi útvonal fejlesztése, amelyet a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal Etyekig tartó szakaszának elindítása követ.

Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elmondta, hogy az a cél, hogy 2020 a kerékpározás éve legyen Magyarországon. A jövő nyári Giro d’Italia kerékpárversenynek Magyarország is része lesz, a verseny az új szakaszon is keresztül fog haladni, így az egész világ láthatja majd Szentendre és a Dunakanyar szépségét. Turisztikai szempontból nagyon fontos volt, hogy az Eurovelo 6 elérjen Budapestig. A további tervek között szerepel, hogy a kerékpáros hálózatba a Szentendrei-szigetet és Visegrádot is bekapcsolják.

Kerékpáros az épülő EuroVelo 6 kerékpárút Budapest és Szentendre közötti szakaszának leendő nyomvonalán haladó jelenlegi mezőgazdasági úton, a Lupa-tó közelében, Szentendrénél (fotók: Máthé Zoltán/MTI)

A Pest megyei térségben külön kormánydöntés volt szükséges ahhoz, hogy ez a jelenlegi szakasz hazai támogatást kaphasson és megépülhessen, az uniós források ugyanis nem teszik lehetővé a közép-magyarországi régió infrastruktúra-fejlesztését. Mára már helyi önkormányzati forrásból is épülnek kerékpárutak, ennek eredményeképpen egy hónap múlva átadják a Pomáz és Szentendre közötti szakaszt. A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése stratégiai cél Szentendrén is, hisz a településeken áthaladó, illetve idelátogató kerékpáros turisták száma folyamatosan emelkedik, annak ellenére is, hogy még nem készült el az összefüggő kerékpárút. A biciklizők hosszú szakaszokon csak az amúgy is túlterhelt 11-es számú főútvonalon tudnak haladni. Emellett a közel százezres lélekszámú szentendrei járásban is egyre nagyobb igény van a lakosság részéről a hivatásforgalmi és szabadidős célra is használható kerékpárútra egyaránt.

Az EuroVelo 6 Budapest és Szentendre közötti szakaszának leendő nyomvonalán jelenleg még sétaút vezet a Duna partján, Szentendrénél

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a projekttel 2016 óta foglalkozik. A tervezési feladatokat a Partner Mérnöki Iroda Kft. végezte. A környezetvédelmi engedélyt 2018 januárjában, az útépítési engedélyt 2018 júniusában, a kerékpárút hídépítési engedélyét 2018 májusában adták ki. Az építésre vonatkozó közbeszerzési eljárás január 2-án jelent meg. A nyertes vállalkozóval a vállalkozói szerződés aláírására és hatálybalépésére idén július 19-én került sor. A munkaterület átadása 2019 augusztusában megtörtént. A nettó 849 millió 591 ezer 788 forint értékű fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg. A kivitelező a He-Do Kft.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!