A Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) rendezett ünnepség meghívottjai a saját szemükkel láthatták, hogy a ceremónia hátteréül szolgáló, már lefényezett kocsitest, bizony nem úgy néz ki, mint amilyeneket a leendő MÁV-Startos KISS-ek látványtervein eddig megfigyelhettünk.

Ezt a közbenső, tehát hajtás nélküli kocsit kétféle kékkel fújták le. A dizájn ellen nem tudunk esztétikai kifogást emelni, ám aki azt hitte, hogy ha nem is egyetlen deklarált lépéssel, de fokozatos, szerves fejlődéssel kezd kialakulni a Start flottaszíne (kék–fehér–sárga–szürke), az most csalódni kénytelen.

Az első kocsiszekrény Dunakeszin (fotók: Vörös Attila)

Az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó személykocsik már így is kilógtak: az új IC+-okon és a hozzájuk hasonlóra fényezett felújított vagonokon sárga helyett egy másik kék jelent meg, a KISS ezektől is eltér, élénk türkiz helyett egy sötétebb árnyalat kap szerepet. A végeredmény nagyon hasonlít a CD flottaszíneire, de a kékek árnyalatai azért eltérnek. A cseh járművek szépek is, egy profi céget, a Najbrt Studiót kérték fel a tervezésre egy évtizede. Másrészt a flottaszínnek éppen a megkülönböztethetőség lenne az értelme, nem az összekeverhetőség.

A Stadler képviselőitől megtudtuk, hogy az ilyenkor szokásos eljárás szerint a gyártó elkészít néhány színtervet, és a megrendelő, esetünkben a MÁV-Start ezt a verziót választotta. A korábbi látványtervek még e folyamat eredménye előtt készültek, ezért szerepel azokon egy másik változat.

Jól látszik a két szint. A KISS-ek csak harminc centivel magasabbak a Flirtöknél!

A 19 magyar KISS-en tehát kétféle kék lesz. Helyesebb lenne azt mondani, hogy a legalább 19 járművön, hiszen a felek hangsúlyozták, hogy a céljuk az, hogy a 2017-ben aláírt keretszerződést teljesen kimerítsék, vagyis mind a negyven emeletes vonatot lehívják. Akkor tizenegy járművet rendeltek. Az a megállapodás született, hogy ezek közül hármat a Stadler minszki üzemében készítenek el minél gyorsabban, hogy a szükséges hatósági engedélyek megszerzése minél hamarabb indulhasson. A többi nyolc példány közbenső kocsijai készülnek Dunakeszin a svájciak és a DJJ sratégiai megállapodása értelmében. Ezeket a szerelvényeket Dunakeszin fogják összeszerelni is, sőt, mind a tizenegyet itt is helyezik majd üzembe. A KISS-ek forgóváza (Stadler, Szolnok) vagy a fékberendezései (Knorr, Budapest) is magyar lesz.

Politikusok és cégvezetők az első sorban

Az első eresztést a jövő év végéig le is kell szállítani, a villamos motorvonatok mindennapos vendégek lesznek az üzem szomszédságában futó Nyugati–Göd–Vác–Szob vonalon, hiszen a Start először itt, majd a Nyugati–Cegléd–Szolnok vasúton kívánja bevetni az igen nagy kapacitású, egyenként hatszáz ülést mozgató KISS-eket.

Csépke András (MÁV-Start) és Dunai Zoltán (Stadler) aláír

A most aláírt szerződés még nyolc járműre szól, ezeknek 2021 elejéig kell megérkezniük. A felek azt tervezik, hogy itt hasonló együttműködés lesz a DJJ és a Stadler között. Ezt az elképzelést keresztülhúzhatja a dunakeszi üzem privatizációja. Hírek szerint az orosz Transzmasholding szeretné magának megszerezni a gyárat. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója nem kertelt: „Ebben az esetben felbontjuk az együttműködést, erre a szerződés lehetőséget is ad” – mondta kérdésünkre. Ez számukra elvi kérdés, nem valamiféle gyakorlati hátrányt vagy problémát mérlegelnek – tette hozzá.


A tizenegy plusz nyolc jármű ki is meríti az Unió Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programjából e célra rendelkezésre álló százmilliárd forintos forrást. A két számot elosztva azt kapjuk, hogy a KISS-ek egyenként 5,26 milliárd körüli átlagáron érkeznek. Azért kell átlagról beszélni, mert a keretszerződés szerint az első tíz drágább volt, az „utánrendelést” már némi kedvezménnyel honorálják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!