A Credo Econell 10 tesztelése október végén kezdődik. Szombath Imre, a Kühne Zrt. kutatás-fejlesztési vezérigazgató-helyettese az MTI-vel közölte: az új busz prototípusa öt hónap alatt készült el a cégcsoport mosonmagyaróvári és győri telephelyén. A vételárat nézve a busz hetvenöt-nyolcvan százalékban magyar termék, a sebességváltót például a ZF Hungária Kft. egri gyárában, a futóműveket a Rábánál, az üvegeket az OROSházaGLAS-nál és soproni Hirschlernél, míg a padlót a győri Graboplastnál gyártották. A Credo Econell 10-et elsősorban a kistelepülések, aprófalvas térségek számára alakították ki, ahol a kevesebb utas miatt nem biztos, hogy gazdaságos a tizenkét méteres buszok üzemeltetése. A könnyűszerkezetű jármű tömege több mint egy tonnával kevesebb, mint a hagyományos autóbuszoké, ezért tíz-tizenöt százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el vele. Az Euro 6-os besorolású motorral működő busz sebességváltója robotizált, felszerelték például vészfékasszisztenssel és távolságtartó tempomattal is. Az új busz ára valamivel alacsonyabb lesz a tizenkét métereseknél, de nem jelentősen, mert gyakorlatilag ugyanazokból a főegységekből - motor, váltó, futóművek - épül fel. Egy új, hagyományos szóló busz megközelítőleg hatvan-hetven millió forintba kerül.

A Credo Econell 10-et elsősorban a kistelepülések, aprófalvas térségek számára alakították ki. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Credo Bus and Coach Facebook-oldala)

A Credo Econell 10 a Kravtex-Kühne csoport fejlesztési programjának része, amelyben háromféle, kompakt méretű autóbusz vázszerkezetének a tervezése szerepel. A tízméteres buszok - Econell, Inovell, Optinell - vázszerkeztének és szerelvényeinek kifejlesztésére a cégcsoporton belül a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. mintegy százhatvanmillió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) pályázatán. Ez huszonöt százaléka a teljes projekt összegének, ami több mint hatszáznegyvenmillió forint. A Credo Econell 10 tesztelése október végén kezdődik a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. szolgáltatási területén. Emellett folyamatban van a cégcsoportnál az új, tizenhárom méteres elővárosi, valamint a tizenhárom méteres városi Credo-buszok gyártása is, az előbbi prototípusa decemberre, míg az utóbbié februárra készül el.

A Kravtex-Kühne csoport alkalmazottainak a száma mintegy ötszáz, 1999 óta közel ezerötszáz Credo-busz került forgalomba. A cégcsoporthoz tartozó társaságok konszolidált árbevétele tavaly elérte a 6,7 milliárd forintot, az idén ez az összeg várhatóan tovább nő.

A nemzeti buszgyártási program szerint három év alatt háromezer-háromezer-ötszáz buszt cserélnek le majd a helyi és helyközi személyszállítási cégek új, hazai gyártású járművekre. Ezáltal pedig több ezer munkahely létesül, és a költségvetésnek is évi harminc-negyven milliárd forint többletbevétele lesz az adókból és járulékokból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!