Huszonöt óriásgépet érint az európai repülésbiztonsági szervezet, az EASA, illetve a gyár Airbus repülésbiztonsági előírása (Airworthiness Directive, AD), amely az A380-asok szárnyai külső-hátsó főtartóinak vizsgálatát írja elő, és ugyancsak ellenőrizni kell a belső szárnydobozt is. Az ok: bizonyos szolgálatban álló gépeknél ezeken a főtartókon repedéseket találtak, és az AD megfogalmazása szerint amennyiben nem javítják meg őket, a hiba „hatással lehet a szárnyak strukturális integritására”.

Az A380-asoknál korábban is voltak anyagfáradásos problémák, akkor, 2012-ben a szárnyborítást a szárnyszerkezethez rögzítő tartóelemeken jelentek meg repedések bizonyos lerepült óraszám után. Akkor először egy Qantas-gépen találtak repedéseket, és a mostani érintett példányok között is van néhány az ausztrál légitársaság flottájából.

Az Aviation Week összefoglalója szerint az Emirates kilenc, a Qantas hat és a Singapore Airlines négy gépét is át kell vizsgálni, plusz azt a kettőt, amelyeket már kivontak a flottából és félreállítva várják, hogy esetleg a tulajdonos Afa Press UK Ltd. ismét bérbe adja őket. Ugyancsak átvizsgálásra kötelezett az az eredetileg SIA-gép, amely most a portugál Hi Fly színeiben teljesít többnyire charterjáratokat. Az ausztrál példányok egyike ugyanaz a gép, az MSN 014-es gyári számú, amelynek 2010-ben hajtóműrobbanása volt, és kényszerleszállást kellett végrehajtania Szingapúrban.

Ezeken kívül az Air France két, a Lufthansa egy A380-asát kell átvizsgálni. Az érintett gépek valamennyien a típus korai forgalomba állt példányai, de az AD megfogalmazása szerint lehetséges, hogy az intézkedés hatálya még más gépekre is kiterjed. A most nyilvánosságra hozott lista a légitársaságoknál szolgáló A380-asokat érinti, kérdés, hogy például mi van azokkal a még korábbi, bár lehet, hogy kevesebbet repült A380-asokkal, amelyek a gyártó tulajdonában vannak.

Az Airbus jelezte, már készül a szükséges vizsgálatok és esetleges javítások menetét és módszereit előíró „service bulletin”. Az EASA ugyanakkor nem hozza kapcsolatba a mostani problémát a 2012-es AD-vel, amelynek nyomán az Airbus végülis több, mint százhúsz A380-as átvizsgálását és javítását kellett, hogy fedezze, illetve megintcsak nem kis költséggel, de módosítania kellett a gyártási eljárásokat is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!