A portugáliai Monte légibázison a román honvédelmi tárca államtitkára vezette delegáció átvette az utolsó három F-16-ost is abból a tizenkét gépből álló kontingensből, amelyet Románia 682 millió euró értékben vásárolt a portugál légierő készletéből, amerikai közvetítéssel, és ugyancsak amerikai közreműködéssel a légi és földi személyzet kiképzésében. A gépek ünnepélyes fogadása a jövő héten lesz a Fetesti légibázison.

Amint ezt az első hat gép beérkezésekor portálunk is megírta, a példányokon elvégezték a Falconokon általánosan szokásos felújítást (MLU, Mid Life Upgrade), ami pedig a fegyverzetet illeti: a listán szerepel hatvan AIM-9M Sidewinder levegő–levegő rakéta, tizennyolc levegő–föld Maverick és harminc közepes hatótávolságú AIM-120C AMRAAM légiharc-rakéta, ugyancsak rendszeresítik a román Falconokhoz a GBU12-es irányítható bombákat és három ALQ-131-es elektronikus hadviselésre szolgáló függesztményt. Ezek összesen 457 millió dollár értékben kerülhetnek a román légierő arzenáljába. Ez pedig azt jelenti, hogy a gépbeszerzés a hozzá tartozó fegyverzettel és kiegészítő berendezésekkel együtt bőven több, mint egymilliárd dollárjába került Romániának.

A költségek a jelek szerint egyáltalán nem riasztják meg a román honvédelmi döntéshozókat: a hadügyi tárca vezetője egy bukaresti konferencián most bejelentette, hogy „előrehaladott tárgyalásokat folytatnak még harminchat F-16-os repülőgép vásárlására”. A későbbiekben Mihai Fifor úgy pontosított, hogy a tárgyalási folyamatnak még csak az elején tartanak. A tárcavezető a mostani beszerzéshez képest érdekes változásokról beszélt, egyfelől a további harminchat gépet nem Portugáliából akarják a románok megvenni, és ugyancsak fontos kitétele volt, hogy a további Falcon-pilótákat ne az Egyesült Államokban, hanem Romániában képezzék ki.

Feltehetően ezzel is kapcsolatos, hogy az F-16-os beszerzések mellett a román védelmi tárca vezetője hangsúlyozta: az F-16-os pilóták kiképzésében a román gyártmányú Soim, azaz Sólyom nevű kétüléses sugárhajtású kiképzőgép játszana főszerepet, amelyet a craiovai gyárban egy korábbi változat bázisán most fejlesztenek.

Még egy rendkívül fontos „apróság”: a portugáliai átadáson részt vett román államtitkár, Mircea Dusa (korábban ő is volt honvédelmi miniszter), az F-16-os programot többek közt úgy jellemezte, mint fontos lépést abba az irányba, hogy a Román Légierő „ötödik generációs repülőgépet állítson szolgálatba”. Egyszerűbben megfogalmazva: Románia tehát tervezi, legalábbis ambicionálja, nyilván hosszabb távon, a jelenleg a világon megvásárolható legfejlettebb repülőeszköz, az F-35-ös beszerzését, ami azt jelentené, hogy Kelet-, illetve Délkelet-Európában egyedülálló légi képességekhez jutna hozzá. Az F-16-osok, pedig, amelyek szintén a Lockheed gyártmányai, a román vezetők reményei szerint, nyilván simábbá is tennék az átmenetet és kedvezőbbek lennének az üzlet feltételei is.

Ugyancsak rendkívül fontos képesség a földi csapatokat támogató harci helikopterek beszerzése. Miután a román légierő a brassói Airbus Helicopters üzem felépítésével garantálta a közepes szállító helikopter-flotta modernizálását – bár ezeknek a H215-ösöknek a megrendelésére még nem került sor – Mihai Fifor már konkrét tervként említette nyilatkozatában negyvenöt támadó forgószárnyas  beszerzését is.

Az AH-1-esek beszerzésének terve, ami a szárazföldi erők képességeinek radikális bővítését jelenti, már a kilencvenes években is felbukkant, akkor Drakulának becézték a Bell Helicopters gyártmányának esetleges román változatát. A miniszter szavai szerint a mostani beszerzés is erősen támaszkodna a hazai repülőgépiparba, Fior szerint csak az első példányok készülnének a Bell texasi gyárában, a többit szintén a Brassó-közeli Vidombákon szerelnék össze, vagyis ott, ahol az európai szállító helikoptereket is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!