A Kínai Államvasút csoport (CR) elsőnek az ország északkeleti részében, Santung tartomány déli részén található Zsicsao (Rizhao) és Lankao közötti vonal Zsicsao–Csüfu (Qufu) szakaszát avatta fel november 26-án. A 235 kilométer hosszú új pálya a Sárga-tengernél található, hárommilliós Zsicsaóból vezet keleti irányban, hat állomást fűz fel. Habár a sínek fizikailag háromszázötven kilométer per órás tempóval használhatóak, kezdetben „csak” háromszázzal fognak hasítani a vonatok. Az útvonalon a CR napi tizennégy járatpárt indít, a legrövidebb menetidő hetvennégy perc az eddigi több mint három óra helyett – számol be az International Railway Journal.

Megállíthatatlanul nő a kínai nagysebességű vasúthálózat terjedése (kép forrása: news.cn)

Három nappal később elkészült a Közép-Kína legnépesebb városától, a bő tízmilliós Vuhantól Sijanig tartó 399 kilométeres vonal is. A vonal Vuhan–Hsziaogan szakaszát egy eddig már létező pálya átépítésével alakították ki. Ez a vonal is alkalmas a háromszázötvenes tempóra, és egyelőre itt is véget ér a száguldás háromszáznál. A sínek Vuhantól északnyugati irányban futnak Hsziaoganon és Hsziangjangon keresztül, ahol átszállási pont van egy másik új, Csencsouból délnyugat felé, Vancsoun át Sijanig vezető nagysebességű vonalra. A CR kezdetben naponta harminc járatpárral számol a két végállomás között, a menetidő három perc híján két óra. A december 30-án esedékes menetrendváltással nő a kínálat: iránytól függően harminckilenc vagy negyven vonatot lehet majd igénybe venni – ez körülbelül félórás követést jelent egész nap.

Az IRJ arról is hírt ad, hogy december elsején három új, összesen 1043 kilométert kitevő szakasz avatásánál vágtak szalagot. Az egyik a Pekinget Hongkonggal összekötő nagysebességű vasúti összeköttetés része: a Kelet-Kínában, a Honan tartományban található Sangcsiutól az Anhui tartományban található Fujangon át a tartományi székhely Hofejig vezető, 378 kilométer hosszú pálya tizennégy állomást köt össze. Ehhez Fujangnál csatlakozik a Csengcsouig vezető, 276 kilométeres, tizenegy állomásos új vonal. A harmadik pedig a Csengcsou–Csongking vonal 389 kilométer hosszú Csengcsou–Nanjang–Hsziangjan szakasza, mely szintén tizenegy állomást fűz fel. A sebességi értékek ezeknél is standardok: a teteje háromszázötven lesz, egyelőre pedig háromszázzal repeszthetnek a szerelvények. Sangcsiu és Hofej, valamint Csengcsou és Fujang között naponta negyven vonatpárt lehet igénybe venni. A Csengcsou–Hsziangjang viszonylaton tizennyolc járatpár közlekedik, a menetidő egy óra és negyvenöt perc.

A tervek szerint idén év végéig összesen tizenhárom nagysebességű pályaszakaszt helyeznek forgalomba Kínában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!