Kezdjük a kellemesebb résszel: a Szuhoj hat új gyártású Superjet SSJ 100-as regionális utasszállító repülőgép értékesítéséről szóló szándéknyilatkozatot írt alá a most induló, thaiföldi Kom Airlines képviselőivel Moszkvában. A december 27-i esemény az orosz–thaiföldi kormányközi gazdasági panel thaiföldi ülésén volt, az ünnepélyes szignózáson jelen volt Denisz Maturov orosz kereskedelmi miniszter is.

A dokumentum értelmében, ha a megrendelést 2019 első felében véglegesítik, akkor a hat utasszállító 2019 második felében és 2020-ban kerül majd a társasághoz. A gépekkel belföldi és nemzetközi utakat egyaránt teljesítenek majd és várhatóan száz turistaosztályú székkel lesznek berendezve. A Kom Airlines gépei lesznek egyébként az első, thaiföldi polgári SSJ100-asok. Még 2010-ben az Orient Thai Airlines is érdeklődött az orosz keskenytörzsűek iránt, de végül a legalább tizenkét gépre szóló megrendelés nem öltött formát. Az ország légiereje ugyanakkor 2016 óta három, megnövelt hatótávolságú Superjet 100LR változatot használ magas rangú katonatisztek és civil hivatalnokok, kormánytagok szállítására.

A gépek karbantartásáról is egy helyi cég fog gondoskodni. Mint Alekszander Rubcov, a Szuhoj elnöke december elején már közölte, a WishV kapja majd meg a jogokat ahhoz, hogy egy karbantartói bázist üzemeltessen Thaiföldön. Ez vélhetően a U-Tapao Rayong-Pattaya nemzetközi repülőtéren fog majd működni, ahol a vállalat hangárbázisa üzemel.

Megjegyzendő, hogy a Szuhoj, ha lassan is, de folyamatosan növeli az átadott gépek számát. 2018-ban huszonhat példányt kaptak meg a megrendelők (ezzel 177 gépesre növelve a már repülő Superjetek számát), 2019-re már huszonnyolc gép legyártása a terv. A cél: 2025-re elérni az évi harmincötöt.

Az örömöt beárnyékolja, hogy az első nyugati légitársaság, amely „színeire vette” az orosz utasszállítót, most lemond a gépekről. A belga Brussels Airlines négy gépet lízingelt az ír CityJettől, mely a típus első nyugat-európai megrendelőjeként 2016 júniusa óta használja: a 2015. októberi tizenöt gépes megrendeléséből (plusz tizenhat gépes opció) eddig hét példányt szállított már le a Szuhoj. A brüsszeli gépeket hamarosan visszakapja a CityJet: 2019. január 7-én egy Brüsszel–Billund–Brüsszel úttal ér véget a Superjetek 2017 áprilisában indult, rövid életűnek bizonyult karrierje a belga társaságnál. Érdekesség, hogy mind a hét CityJet-tulajdonolta SSJ100-as dolgozott Brüsszelben: négy Brussels-szjnekben (EI-FWD, EI-FWE, EI-FWF és az EI-FWG), míg a maradék három az eredeti CityJet-külsővel (EI-FWA, EI-FWB és EI-FWC). Jelenleg három gép (EI-FWA, EI-FWB és az EI-FWF) teljesít Brussels-járatokat.

A lépés nem váratlan: még 2018 júliusában érkeztek az első hírek a típus kivonásáról. Mint Christina Foersta, a légitársaság vezetője akkor elmondta, a gép maga remek – már, amikor repülni képes. Ugyan a meghibásodások száma nem kiemelkedőbb a többi, nyugati típushoz képest, de a kijavításuk sokkal több időt vesz igénybe. Ez szakértők szerint az elégtelen termékkövetést és logisztikai-utánpótlási szolgáltatásokat jelent az orosz gyártó részéről. A helyzetet nehezíti, hogy ha a gépek nem hazai repülőtéren hibásodnak meg, nehéz helyben olyan szakembert találni, aki egyrészt képes, másrészt megfelelő jogosítványokkal rendelkezne a Szuhojok kijavítására.

A helyzet nem sokat változott, így várhatóan a 2018 augusztusában bejelentett Air Nostrum-CityJet összeolvadást követően az előbbi társaság Bombardier CRJ-ivel váltják majd ki a Szuhojokat.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!