A jó időnek hála leállás nélkül zajlik a vasútépítés a 40a vonalon. Jelenleg Iváncsa környékén van a leglátványosabb munka, az állomás átépítése van terítéken. A 40a vonal jelenleg Pusztaszabolcs és Iváncsa bejárati jelzője között kétvágányú, majd innen Ercsiig egy vágányon lehet haladni. Ercsitől a főváros felé ismét két vágány áll a vonatok rendelkezésére.

Az egyvágányos szakasz leküzdése érdekében vágányzári menetrend van érvényben, de ez sokszor borul, amikor nagyobb késések dominóznak, sőt eszkalálódnak végig a napon. Emellett a vonalon számos tehervonat is áthaladna, Dunaújváros, Szabadegyháza, Dombóvár és Pécs környéke ezek célállomása. Na az ő dolguk nem mindig egyszerű, könnyen egymásra tudnak torlódni, és ezt most értsék szó szerint!

A gabonavonat mögött már a pécsi intercity türelmetlenkedik (fotók: Vörös Attila)

A 40a-n jelenleg a szokottnál kevesebb állomási vágányt lehet tehervonati ácsorgásra használni, Iváncsán ugye összesen van egy vágány, amin csak haladni lehet, de Pusztaszabolcson sincs hova félretenni a terheseket. Ercsiben van hely, Dunai Finomítónál többnyire akad, Százhalombatta állomáson maximum kettő, Érden, Nagytétény-Diósdon és Hároson pedig a már kialakult két-három vágány. Az utóbbiakat viszont nagyon sokszor foglalják a Dufiba tartó tartályvonatok, így csak korlátozottan tudnak besegíteni a Pusztaszabolcson áthaladó forgalom pufferelésébe.

Tolt IC halad Iváncsa után a főváros felé egy készülő ívkorrekció mellett

A forgalom érdekes helyen talált helyet a tehervonatok tűzközelben történő hosszabb-rövidebb várakoztatására: a dél felé tartó szerelvények Pusztaszabolcs bejárati jelzőjénél várakoznak, olykor akár egy órán át is, akár többen is. Ezt önműködő térközjelzőkkel ellátott vasútvonalakon üzemszerűen és biztonságosan meg lehet tenni, a vonatok egymástól legalább kétszáz méteres távolságra állhatnak meg a vörös térközjelző maximum 15 kilométeres sebességgel való meghaladása után. Ez a pusztaszabolcsi helyzetet nézve így néz ki: a bejárati jelzőnél a bal vágányon áll egy tehervonat, mögötte a vörös térközt meghaladva áll a következő, mögötte pedig az iváncsai sárga kijáratnál elhaladó teher lassít rá az azóta is vörös térközre. A jobb vágányon pedig mehet a személyforgalom, helytelenben is.

Közben amint van egy kis kapacitás, a már jó helyen levő tehervonat azonnal kihasználhatja, hogy átkeljen Pusztaszabolcson.

Három tehervonat Pusztaszabolcs bejáratán – az első épp elindulhatott szabad jelzésre

Szintén a déli irányú tehervonatok sorsát ápolja az, hogy Dunai Finomító sokszor indítja a szerelvényeket a helytelen vágányon Ercsi felé, miközben a szintén Pusztaszabolcs felé tartó intercity vagy személy a helyes vágányon robog. Az ercsi állomás utáni egyvágányos részre minimális eltéréssel tudna érkezni, így a lehető legjobban kihasználni a szűkös kapacitású részt. Egyáltalán nem ritka, hogy egymás fenekében elcsorog két-három vonat is egy irányban Iváncsánál – a nyüzsgés Pusztaszabolcsnál oszlik vagy az előbb említett módon, vagy mert az egyik vonat tovább megy a 40-es vonalon, míg a másik a 42-es felé fordul. Egy-két állomással arrébb (Adony, Rácalmás, Szabadegyháza, Sárosd) pedig mindkét vonalon van már félreállási lehetőség.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!