Almásfüzitő közelében a 8+12-es szelvényben levő vasbetonhidat teljesen kicserélik, ezért egy héten át, május 23–30-ig vágányzár van a 4-es, Almásfüzitő–Dorog vonalon. Hogy miért zárták ki emiatt az egész vonalat, azt nem tudjuk, elképzelhető, hogy egyéb karbantartási munkákat is elvégeznek a Duna partján futó vasúton. Így mindenesetre nem kell a Bézével és egy állomásköznyi pótlóbusszal szórakozni, mehet végig a busz... A vonal teherforgalma is kibír egy hét kiesést, Nyergesújfalun és Lábatlanban használja még az ipar a vasutat, de inkább csak alkalmankénti irányvonatok járnak, nem rendszeres néhány kocsis tolatósok.

Solymár és Üröm között robog a 165-ös Szergej az autóvonattal (Vörös Attila felvételei)

Ami viszont nem bír ki egy hét, de egy nap kiesést sem, az az esztergomi Suzuki-gyár. Az autógyárból minden éjjel elindul egy jó 600 méter hosszú, zsírúj autókkal telerakott szerelvény Nyugat-Európa felé. Ezek a vonatok is a 4-esen szoktak haladni Almásfüzitőre, onnan pedig villamos mozdonnyal tovább – a határt Komáromnál vagy Hegyeshalomnál lépik át. Most a vágányzár miatt kerülőútra kényszerül a Suzuki-vonat: a felújított 2-es vonalra terelték őket, Budapesten át közlekednek.

A felkelő nap fényeiben Ürömnél

Atom fotótéma, mondanánk, hiszen a 2-esen már egyáltalán nincs semmi teherforgalom, a pilisvörösvári farakodás is megszűnt 2011 körül. Csak az autóvonatok ugyanúgy éjjel járnak, ahogy a 4-es vonalon is, így hacsak nem tudjuk lezsírozni a nyíltpályás megállásokat egy-egy hosszú expoziciós képre, nem sok értelmes fotót tudunk összehozni róla. Kivéve ha megtörténik a csoda, és néhány órás késéssel érkezik meg Fradiba az üres szerelvény. Szerda éjjel ez is megtörtént, a késés miatt pedig a rakott vonat már éppen világosban közlekedett – Budapesthez közeledve néhol már a nap is megsütötte!

A késedelem miatt már nem tudott személyvonatmentes időben közlekedni a Suzuki-vonat, bár a jórészt kétvágányos 2-es vonalon ez már kevésbé probléma. Dorog után az első megállásra csak Óbudán volt szükség, az egyvágányos Duna-hídon szemből érkezett egy Desiro. Pár perc várakozás után a Szergej indulhatott – de ez elég volt, hogy a korai forgalomban beelőzzük, és Angyalföld-elágazásban még egy képet készíthessünk a menetről

A vonatokat, azok mérete és a domborzat miatt Szergejjel húzzák. Mivel a Ferencvárosban tartózkodó két remot gépnek van fix munkája a Keleti rendezőben és Vácon, még gépet is kellett hozni a nemrég a klasszikjaitól megfosztott fűtőházba. A vágányzári munkák miatt a 127-es Szergej mostanában egyébként is Budapesten van, az első kört ő teljesítette a 2-es vonalon. Másnap már a 165-ös is Ferencvárosba érkezett, azóta ő viszi az autóvonatot. Érdekesség, hogy épp két éve ugyanez a mozdony vitte már a Suzukit pár hétig a 4-es vonalon, egy, a szokásosnál hosszabb szerelvénytípust már nem lehetett a remot Dácsiákra bízni.

Neszmély és Süttő között halad Almásfüzitő felé a 165-ös 2014 tavaszán (fotó: Garamvölgyi Ádám)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!