Csak néhány hozzávaló kell, s máris kész egy jól működő, mindenki számára előnyös közlekedési rendszer. Merem állítani, hogy Prágában és agglomerációjában sikerült felépíteni egy ilyet. A Prágai Integrált Közlekedés (Pražská integrovaná doprava) már évek óta egy összehangolt közlekedési rendszert alkot.

Praha Dejvice állomáson kereszteznek a kladnói személyvonatok<br>(fotók: a szerző)

A legnagyobb előnye az, hogy mindegy, milyen közlekedési eszközzel utazik az ember, A pontból B pontba csak egy menetjegyet kell váltani. Akkor is ha csak városon belül utazunk, akkor is, ha mondjuk Drahubudicéről Karlštejnbe megyünk, s csak átutazunk Prágán. Csak a menetidő férjen bele a jegyünk érvényességi idejébe. Úgy képzeljük ezt el, mintha a Volánbuszon váltott jegyünkkel Budapesten belül utazhatnánk mondjuk metróval a Nyugatiból a Délibe, majd innen vonattal utaznánk tovább Tárnokra – mindezt egy menetjeggyel.

A prágia elővárosi vonatok ikonja, a CityElefant szerelvénye duplán is hamar megtelik

Míg 2010-ben Prágában egy munkanapon átlagosan 88 ezren választották utazásukhoz a vasutat, addig 2019-ben a számuk már 161 495 volt. Ez bizony 83 százalékos növekedés egy dekád alatt. 2018-hoz képest 3 százalékos a növekedés, akkor átlagosan 157 633-an utaztak vonattal a cseh fővárosban. A jelentős utasszám-növekedéshez az is hozzájárul, hogy Prágában egy kivétellel nem fejpályaudvarok vannak, így a város vonattal átjárható, kelet-nyugati, illetve észak-déli irányban is. Mi is kell egy jól működő közlekedési rendszerhez? Modern járművek, modern és akadálymentes állomások, pályaudvarok, remek átszállási lehetőségek, ütemes menetrend és a vonatok elegendő kapacitása. Prágában és agglomerációjában már ez kezdi okozni a legnagyobb problémát. A vasúti pályák kapacitása véges, s már van olyan szakasz, ahol már nem tud tovább bővülni, pedig igény az lenne rá.

Jól látszik az utasszám-növekedés - a 2002-es adat lilával jelölt sávja az árvíz miatti városi pendlijáratokat jelzi<br>(forrás: ROPID)

A legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vasútvonalak a következők: Prága–Kolín vasútvonal (37 903 utas), ezt követi a Prága–Benešov (34 886 utas), a képzeletbeli dobogó bronzérmese pedig a Prága–Beroun (27 425 utas). A prágai integrált közlekedési rendszer ikonja a kétszintes CityElefant villamos motorvonat, amelyből nagyon sok és nagyon sokat fut egy nap alatt. A legtöbb utas a főpályaudvaron fordul meg, naponta átlagosan 68 939 fő, a Masaryk pályaudvar napi átlaga 34 650 utas, a Smíchov pályaudvaron pedig 14 752 utas fordul meg munkanapokon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!