A gödöllői reptér tulajdonosának, Gödöllő önkormányzatának döntése alapján a reptér üzemben tartására a helyi székhelyű Sky Escort Hungary Aero Club lett kijelölve, egyidejűleg új és szigorú feltételrendszert meghatározó repülőtérrend elkészítésére kapott megbízást, a korábbi üzemben tartó VÜSZI Városüzemeltető Kft. az épületegyüttes üzemeltetési és karbantartási feladatait látja el a továbbiakban – olvasható a pilótatársaknak, a reptéren repülőknek szóló tájékoztatóban, amit Both Lajos repülőtérvezető szerkesztőségünknek is eljuttatott.

Mindenki előtt ismert, hogy az elmúlt év sajnálatos eseményei, a repülőtér működési rendszerében előfordult hiányosságok, a repülésbiztonsági kockázatok mélyreható elemzése után a Légügyi Hatóság, valamint az önkormányzat szükségesnek tartotta a repülőtér üzemben tartása tekintetében a felelősségi kör tisztázását, a repülőtér üzemben tartási körülményeinek tisztázását” – olvasható a tájékoztató bevezetőjében.

Mint portálunk is beszámolt róla, tavaly szeptemberben a gödöllői repülőtérről felszállt Piper 28-as kisgép összeütközött egy a reptérre leszállásra készülődő, korábban ejtőernyősöket dobó Cessna-182-essel, a balesetben a sétarepülésre induló Piper pilótája és két utasa valamint a Cessna pilótája is életét vesztette. A Légügyi Hivatal vizsgálata pilótahibákra vezette vissza a tragikus balesetet.

A tájékoztató rögzíti, hogy a reptér tulajdonosa az önkormányzat, a sportklubok és ejtőernyős szakosztályok kizárólagos használati joggal rendelkeznek és „a használatok során a sportegyesületek ejtőernyős tevékenysége elsődlegességgel bír” – ez a reptér vezetésének válasza arra, hogy az ugratások miatt előfordulnak „méltatlankodó megjegyzések”.

A szükséges döntésekre az üzembentartó sportklub elnöksége hivatott, Both Lajos a felelős repülőtérvezető, távollétében Büki György látja el ezt a feladatot.

A Légügyi Hatóság által jóváhagyott és már életbe is lépett repülőtérrend ismeretéből minden légijárművezetőnek vizsgát kell tenni, főképp az olyan „alkalmi, légijárművet bérbevevő pilótáknak, akiknek ismerethiányos repülései biztonsági kockázatot jelentenek” – emeli ki a tájékoztató, külön felhívva a figyelmet a repülőtérrend 19–27 oldalára, amely a helyi előírásokat tartalmazza, eszerint a 13-31-es pályát keresztező 22-04-es a 22-es irányban csak le-, 04-esként csak felszállásra alkalmas.

Az ügyeletes repülésüzem vezetői szolgálat a forgalmi körön lévő gépek számát korlátozhatja. Kiképző repülések során az egyedül repülő növendék repülését az oktatója figyelemmel kíséri, és jogosult a földi rádiókészülék használatára, a repülőtéren vagy annak körzetében működő légijármű, függetlenül attól, hogy a repülőtér forgalmi körzetén belül van-e vagy sem, köteles figyelni a repülőtéri forgalmat az összeütközések elkerülése érdekében, minden gépnek működtetnie kell az összeütközési veszélyt jelző fényeket, valamint a navigációs fényeket.

A gödöllői repülőtér körzete teljes egészében a Ferihegyi Közelkörzet alatt helyezkedik el, a maximális repülési magasság 2000 láb tengerszint felett, e feletti magasságon a repüléshez a légiforgalmi irányítás engedélye szükséges, előzetes repülési terv kötelező benyújtásával – hangzik a reptérrendnek ez a szakasza.

Külön rész intézkedik az ejtőernyős sport- és kiképző ugrások általános rendjéről, a koordinációs feladatokat a Sky Escort Aero Club látja el, a Drop Zone működésének felelőse a reptér üzembentartója. A tulajdonos és az üzembentartó üzletszerű tandemvállalkozás működéséhez nem járul hozzá.

Külön kiemelt rendelkezés: „Amíg a Drop Zone aktív, a repülőtéren motort indítani, gurulni, le- és felszállni tilos”.

Az üzembentartó rendszerbe állítja az ügyeletes repülésüzem vezetői szolgálatot, ennek feladata egyebek mellett a repülési feladat összehangolása, a szabálytalanságok tiltása, figyelmeztetés a légijárművek személyzetének a veszélyhelyzetek elkerülése érdekében, fegyelmezetlenség esetén azonnali tiltásra jogosult, a napi ügyeletes repülésüzem-vezetőt a reptéren működő, képzési engedélyekkel rendelkező szervezetek repülő oktatói állományából kel, kijelölni. AFIS azaz repüléstájékoztató egységnek nem minősül, ilyen tevékenységet nem végez, emeli ki a új reptérrend

Mindenki felszállás előtt köteles az ügyeletes repülésüzem-vezetőt személyesen tájékoztatni a tervezett feladatról, időpontról, a légijárművek lajstromjeléről. Azonnal megszűnik az a gyakorlat, hogy a bármely légijárművet bérlő személy, tulajdonos-pilóta és oktató-sportrepülő minden bejelentés, egyeztetés, koordinálás nélkül megkezdi a repülési tevékenységét. Működőképes rádiókészülék nélkül motoros légijárművek repülése nem engedélyezhető a repülőtéren. Rádión kell jelenteni az állóhely elhagyását, a pályára gurulást, a forgalmi kör elhagyását, a forgalmi körre való besorolást, és a körön kívül a külső gyakorló légterekben tízpercenként kell pozíciót jelenteni, ha további forgalom is van a reptéren vagy a körzetében. „Esetleges bizonytalan helyzetek, vagy a vizuális látás elvesztése esetében a légijárművek parancsnokai a repülésbiztonság megtartása érdekében egymást tájékoztatni kötelesek a mindenkori repülési helyzetükről. A repülésüzem-vezető szükség esetén rádión figyelmeztet, információt, segítséget adhat” – olvasható a reptérrendben, amely ismét nyomatékosítja, hogy repülési terv benyújtása nélkül útvonalra történő kirepülés tilos.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!