A roll-out ünnepségeké volt a tegnapi nap: miközben a világ egy része Észak-Amerikára figyelt, ahol a Boeing keskenytörzsű családjának legújabb tagja, a 737 MAX 9 mutatkozott be, addig délen, São José dos Campos betonján, São Paulóban, egy kategóriával kisebb, de ugyancsak mutatós gép jelent meg a hangárok előtt.

Az Embraer, a Boeing és az Airbus után, a harmadik legfontosabb polgári repülőgépgyártóvá nőtte ki magát, és a regionális sugárhajtású gépek világában stabil piacvezetővé vált: korábban a kisebb farokhajtóműves E-135-145-ös típusokkal, de az igaz áttörést a szárnyra szerelt hajtóművekkel repülő nagyobb E-Jet sorozat hozta, a hetven személyesektől egészen a százharminc üléssel repülő altípusokig.

A brazilok néhány éve döntötték el, hogy az Airbus és a Boeing útját választják, vagyis miközben egyre komolyabb piaci követelményeknek kell megfelelni, és egyre gazdaságosabbá kell tenni az üzemeltetést, a kihívásra nem vadonatúj típussal, hanem a meglévő és egyébként bevált sorozat újrahajtóművezett változataival válaszolnak. A típuscsalád legnagyobb tagja, az E-195 ezt annyiban haladja meg, hogy nem csak az új hajtómű jelenti a változást, hanem az újratervezett szárny és a negyedik generációs fly-by-wire repülésvezérlés is. Így sikerült elérni, hogy az egyosztályos kivitelben száznegyvenhat, kétosztályos standard kabinelrendezésben százhúsz üléses gép tíz százalékkal több utast vihet, mint „a közvetlen versenytárs”, miközben a két típus üres súlya nagyjából megegyezik.

Az Embraer közleménye nem nevezi meg ezt a konkurens gépet, de gyanítható, hogy a Bombardier CSeries sorozatára gondolnak, leginkább a kisebb 100-asra, amely egyosztályos kivitelben százharminchárom, kétosztályosként száznyolc utassal repülhet, és amelynek a fejlesztését a brazilok finoman szólva élénk érdeklődéssel kísérik. Mindkét konkurensnek valóban hatvan tonnás a maximális felszállósúlya. A kanadai gép ugyanazt a GTF-rendszerű Pratt & Whitney hajtóműcsaládot használja, mint az E2-es Embraerek, viszont a Bombardier-típus, mint ismert, teljesen új konstrukció. A verseny sikere érdekében terveztek a brazil géphez a vagy másfél méterrel nagyobb szárnyat, alakították át a hajtómű-pilonokat, növelték meg a maximális felszállósúlyt és hosszabbították meg a gép hatótávolságát, nem kevesebb mint 830 kilométerrel.

Egyébként a figyelem középpontjában nem is csak a konkurens típus áll, hanem az a régi disputa a két cég között, amely már az újdonságok előtt is létezett, és amelynek lényege, hogy a brazilok eléggé folyamatosan, de a CSeries (az E2-eseknél gyorsabb) forgalomba állásával párhuzamosan egyre keményebben vádolják Mirabelt meg nem engedett állami támogatások felhasználásával.

A legnagyobb E2-es kigördülésekor azonban érdekes összehasonlításokat tett a cég kereskedelmi gépeket gyártó részlegének főnöke, Luis Carlos Affonso az előd-típussal kapcsolatban is, eszerint a „sima” E195-öshöz képest üzemanyagban huszonnégy, karbantartásban húsz százalék az egy ülésre számított megtakarítás. Vagyis amit az Embraer mond, az valami hasonló ahhoz, amit a Boeing és az Airbus mond a saját típusairól: egy eddig használt E195-öst legokosabb egy új E2-es E195-össel leváltani. A mondandó pedig a jelek szerint úgy általában az E2 programra nézve értő fülekre talált, a program 2013-as beindítása óta eddig összesen 690 új kiadású Embraert kötöttek le a jövendő vevők, igaz ebből még csak 275, más források szerint 283 a szerződéssel megpecsételt biztos megrendelés, a többi opciós lekötés, vagy szándéknyilatkozat tárgya. (A többség a még nem repült 175-E2-est választotta, száz példányban, de kilencven körüli a 190-es és a 195-ös szerződött példányok száma is.)

Ami pedig a továbbiakat illeti, a brazil cég feltehetően a tavalyi gyakorlatot követi: akkor az első, 190-es E2-essel siettek végrehajtani a szűzfelszállást és a tesztek első szakaszát, így a gépet nyáron be tudták mutatni Farnborough-ban. Most hasonló a feladat, nyilván megpróbálják a gépet a párizsi szalonra átrepültetni , annál is inkább, mert négy éve ott történt az E2 program meghirdetése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!