Hogy a közúti forgalom minél hamarabb birtokba vehesse az új utat, a több évig épülő M4-est nem egyben, hanem az egyes szakaszok elkészülésének ütemében adja át a forgalomnak a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az első, 8,2 kilométer hosszú szakasz 2018 augusztusában készült el.

Idén június végére újabb 10,8 kilométert vehettek használatba az autósok. Az útszakasz műszaki szempontból két részre osztható. A ceglédi Üdülő úti csomópont és a 311-es főúti csomópont között 4,8 kilométeren a meglévő kétszer egy sávos utat kétszer két sávos, sávonként 3,75 méter szélességű autóúttá bővítették, 26,6 méteres koronaszélességgel, stabilizált burkolatlan üzemi sávval. A szakaszon elkészült egy aluljáró is a 3116-os út korrekciója során. A meglévő MOL-kút környezetében létrehozták a Ceglédi komplex pihenőhelyet, továbbá a ceglédi Ipari parkhoz is út épül. A 311-es út csomópontjától az Abony nyugati forgalmi csomópontig hat kilométeren újult meg a meglévő kétszer két sávos főút, szintén 3,75 méter széles sávokkal. Ezen a szakaszon két aluljárót és egy felüljárót korszerűsítettek, a környéken élők komfortérzetének védelme érdekében pedig háromszáz méter hosszon zajvédő falat is kiépítettek.

Az M4-es Cegléd és Abony közötti 10,8 kilométeres szakaszát is birtokba vehették az autósok (illusztráció: NIF Zrt.)

Az M4-es Üllő és Albertirsa közötti szakaszának további, építés alatt álló részein a főpálya szerkezete hamarosan kész, a cementstabilizációs alapréteg és a kötőréteg épül, amire már csak a kopóréteg fog kerülni. Zajlik a csomóponti ágak aszfaltozása, valamint a keresztező utak és műtárgyak építése. A harminc kilométeres szakaszt várhatóan idén decemberben adhatják át a forgalomnak.

A Cegléd és Abony közötti szakasz azon részein, ahol a meglévő kétszer egy sávos utat kétszer két sávosra bővítik, a főpálya és a műtárgyak, valamint a pihenő-, a keresztező- és a szervizutak építése zajlik. Jelenleg a javító- és talajstabilizációs réteg készül a vállalkozó. A teljes tizenegy kilométeren épülnek a töltések és a védőréteg. Haladnak a vízépítési munkálatok, valamint az új műtárgyak háttöltés- és szerkezetépítése, továbbá a cölöpözési munkák is folyamatban vannak. Az Abony nyugati csomópontban épülő műtárgy hídgerendáinak beemelése vélhetően két-három héten belül megtörténhet, valószínűleg forgalomkorlátozás mellett. A szakasznak 2020 nyaráig kell elkészülnie.

Hamarosan megkezdődhet a gyorsforgalmi út Abony és Törökszentmiklós közötti, huszonhét kilométeres szakaszának fejlesztése is, mely várhatóan 2022 elejére készülhet el. A Törökszentmiklóstól Berettyóújfaluig tartó kilencvennégy kilométeres szakasz engedélyezési terveit az idén ősszel kezdhetik el kidolgozni. A Berettyóújfalutól a román határig tartó részből tavaly decemberben már átadtak Berettyóújfalunál négy és fél kilométert, a hiányzó huszonhat és fél kilométeres szakasz kivitelezése várhatóan 2020 elejére fejeződik be.

Az M4-es megépülésével a térség egyes települései mentesülnek a 4-es főút átmenő forgalmától, annak káros hatásaitól, az új négysávos szakaszokon csökkenni fog az elérési idő. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének célja, hogy Magyarország bármely pontjáról harminc percen belül kényelmesen elérhető legyen egy négysávos útszakasz. Stratégiai cél a megyei jogú városok és kiemelt gazdasági térségek gyorsforgalmi bekötése, az autópályák, autóutak elvezetése az országhatárokig. Ennek köszönhetően jelentősen javul az elérhetősége Békéscsaba, Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron és Zalaegerszeg mellett Szolnoknak is. Ehhez 2024-ig 3200 milliárd forint áll rendelkezésre, amelyből 1800 milliárdot a hazai költségvetés fedez. 2019 és 2020 folyamán várhatóan körülbelül kétszáz kilométernyi új gyorsforgalmi és főúti szakaszt adnak majd át.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!