December 31-én lejár a veszprémi önkormányzat és az eddigi közszolgáltató, az ÉNYKK közötti szerződés, amit nem újítanak meg. Helyette a város saját e célra alapított cége, a V-Busz Kft. üzemelteti majd a városi tömegközlekedést ellátó buszokat. Egyelőre átmeneti, de a korábbinál sokkal fiatalabb járműparkkal indul az üzem, év vége felé azonban már vadonatúj buszokat fognak használni. Az erre vonatkozó közszolgálati szerződést pénteken írta alá Veszprémben Porga Gyula polgármester és Mihálszky Gábor, a V-Busz Kft. ügyvezető igazgatója.

Még 2017-ben fogadta el a veszprémi önkormányzat a Fenntartható Városi Mobilitási Tervet. A közlekedési vizsgálatok Veszprémben azt mutatták ki, hogy a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedéssel járnak a legkevesebben munkába, ebből a célból a legtöbben gépjárművel és kerékpárral közelednek, aminek a fő oka a közösségi közlekedés alacsony szolgáltatási szintje, illetve az infrastruktúraközpontú és kevésbé utasbarát szemléletmód. A tanulmány előzetes vizsgálatai azt mutatták ki, hogy azok a veszprémiek, akik hajlandók lennének autóbuszra váltani, ezen döntésüket az utazási idő és a költségek csökkenése, a kényelem javulása függvényében hoznák meg.

Januártól megszűnnek a 32-es, 34-es és 35-ös járatok, feladatukat a jövő évtől megváltozott útvonalon haladó 1-es veszi át. Év végéig várhatóan befejeződik a Pápai és Házgyári utak összenyitása a Henger utcán át, így az 1-es körjáratként fog közlekedni a Haszkovó–Házgyári út–Henger utca–Pápai út–Cholnoky lakótelep útvonalon. Az 1-es helyett Jutaspusztára  4-es járat közlekedik majd. Gyulafirátótot és Kádártát a felől a 23-as járat sűrűbben jár majd. Az új 24-es a reggeli csúcsidőben Gyulafirátótról közvetlenül Veszprémbe közlekedik. Ugyancsak sűrítik a 3-as, 4-es, a 6-os és a 22-es járatokat, a megváltoztatott 7-es pedig a Veszprém Arénához nyújt közvetlen elérést. A változásokról minden háztartásba eljuttatják a részletes információkat.

Január elsejétől búcsúznak a régi veszprémi buszok (fotó: veol.hu)

Hogy az új rendszert, módosított útvonalakat az utasok zökkenőmentesen vehessék használatba, a jegyeket csak január 14-étől kell érvényesíteni és a bérleteket már nem csak az autóbusz-pályaudvaron, hanem munkáltatóktól, jegyautomatákból is meg lehet vásárolni. A bérletek 2019-től az utas által megjelölt naptól 30 vagy 31 napig lesznek érvényesek. Lesz öthónapos szemeszteri bérlet és családi napijegy is. Az utazás tervezését segítik majd a megállóhelyi információk és mobilapplikáció is. Az új rendszerben lesznek fix és igény szerint közlekedő éjszakai járatok is, az első már december 31-én este tíz órakor elindul. Több járat fog közlekedni a déli iparterület felé is.

A járművek biztosítására közbeszerzésen választottak külső szolgáltatót. A komfortosabb, alacsonypadlós, légkondicionált, utastájékoztató rendszerrel ellátott buszok üzemeltetésével nem csak a meglévő utasokat kívánják színvonalasabban kiszolgálni, de nem titkolt cél az új utasok szerzése, amivel a közúti forgalmat és légszennyezést is csökkentenék. A váltással elbúcsúzhatnak a megyeszékhely lakosai és utasai a jelenleg átlagosan huszonegy éves  autóbuszflottától, bár átmenetileg nyolc régebbi buszt még használni fognak az átállás megkönnyítésére. Az új buszok egyedi, lila festésben tündökölnek.

Mindez persze nem lesz ingyen. Az ÉNYKK-nak korábban évi 280 millió forintot fizetett az önkormányzat. A tervek szerint a V-Busz Kft. évi 800 millió forint árbevételre tehet majd szert, de az üzemeltetés 1,4 milliárd forintba kerül, így a korábbinál évente háromszázhúsz millió forinttal többet kell költeni az autóbuszok üzemeltetésére. Cserébe több járatot, komfortosabb és könnyebben igénybe vehető utazást kapnak mindazok, akik jövő évtől veszik igénybe a veszprémi helyijáratokat. Nem Veszprém az első város, ahol saját kézbe vették az autóbuszközlekedés üzemeltetését. Így működik Debrecen, és Tatabánya közösségi közlekedése, Kecskeméten és Nyíregyházán pedig a buszok a város tulajdonában vannak, csak vállalkoói üzemeltetésben.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!