Az egykori TIVb osztályú MÁV flottatagú fogaskerekű gőzmozdonysorozat egyike február végén sikeresen megtette első métereit saját erejéből a ruttkai depó területén. Miután befűtöttek a katlanba, próbautat is tett, amelynek alkalmával semmilyen problémát vagy műszaki gondot nem észleltek a felújítók (OKV Martin, s.r.o.). Jöhet tehát a következő lépés: a fogaskerekek beszerelése a gőzmozdonyba.

A Tiszolci Fogaskerekű Vasút képeslapja<br>(fotók: Képek a régi magyar vasutakról és vonatokról című könyv, KÖZDOK, 1991)

A 4293-as és 4296-os pályaszámú gőzöst még 2002-ben sikerült Szlovákiába szállítani Erdélyből (a Karánsebes–Hátszegváralja bezárt vasútvonalról). 2006 óta zajlik az egyik gőzös (4296) felújítása a Szlovák Köztársaság Vasútjai (ŽSR) támogatásával, nem elhanyagolható részben önkéntesek segítségével. Ha minden jól megy, akkor 2014. május 3-án megtörténik, amire sokan régóta várnak – elindul a tiszolci (Tisovec) fogaskerekű vasút. A pontos dátumot a vlaky.net információi szerint időben megerősítik.

Fenyves állomás

A Zólyombrézó–Breznóbánya–Tiszolci HÉV társaság 1896-ban három fogaskerekű szertartályos gőzmozdonyt rendelt a floridsdorfi mozdonygyártól, később aztán még egyet. Ezek a mozdonyok a MÁV számozási rendszere szerint a 41.001-004 pályaszámokat kapták, és az ötvenes évekig voltak használatban, akkor már ČSD 403.501-504 számokon. A most felújított gőzös azonban nem ezek közül való. Mivelhogy a MÁV Karánsebes és Hátszeg közötti fogaskerekű vasútvonalán is floridsdorfi WLF (Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf) gyártmányú mozdonyok közlekedtek, így esett a választás a két erdélyi mozdony vásárlására 2002-ben, amelyek bár nem itt közlekedtek, hiteles másai az egykori fogaskerekű gőzösöknek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!