Az Osztrák Szövetségi Vasút, vagyis az ÖBB még 2011 végén ismertette azon terveit, amelyek szerint 2025-ig körülbelül hétszáz kilométernyi mellékvonalon állítanák le a személyforgalmat. Néhány vonalszakaszon azóta már meg is szűnt a közlekedés. A továbbiakban azok a vonalak vannak veszélyben, ahol a napi átlagos utasszám nem éri el a kétezer fős küszöbértéket. Ezek a vonalak, vonalszakaszok az alábbiak:

  • 133 Sarmingstein–St Nikola
  • 152 Haiding–Aschach an der Donau
  • 912 Groß Schweinbarth–Bad Pirawarth
  • 912 Obersdorf-Groß Schweinbarth–Gänserndorf
  • 142 Linz Urfahr-Rottenegg–Aigen–Schlägl
  • 153 Wels–Grünau im Almtal
  • 171 Attnang-Puchheim–Reid/Innkreis–Schärding
  • (620) Bleiburg–Holmec (Szlovénia)
  • 502 Spielfeld-Strass–Bad Radkersburg
  • 521 Pernitz-Muggendorf–Gutenstein
  • 522 Bad Fischau–Puchberg
  • 820 Hadersdorf–Sigmundsherberg
  • 170 Bad Aussee–Stainach-Irdning
  • 172 Vöcklabruck–Kammer-Schörfling
  • 720 [Wien Hbf]–Kledering–Sollenau

Hármas kereszt Groß Schweinbarth állomáson, már nem sokáig

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a fenti vonalakon ténylegesen meg is szűnne a vasúti személyszállítás. A 142-es számú, Linz Urfahr–Aigen-Schlägl vonal egy része például tram-train vonallá alakítva szolgálná az utasokat a jövőben. Néhány vonal regionális üzemeltetésbe is kerülhet, és persze adott esetben a bezárás ellen felhördülő közvélemény is jobb belátásra bírhatja a döntéshozókat.

Tehát, hogy valójában mely vonalakra kerül lakat az elkövetkező években, még nem tudhatjuk, de az egyre valószínűbb, hogy a lista első négy vonalán a decemberi menetrendváltástól megszűnik a közlekedés. A 133-as számú, Donauuferbahn nevezetű vonal Sankt Nikola és Sarmingstein közötti alig három kilométeres szakaszán már most is elenyésző a forgalom, munkanapokon négy, hétvégenként pedig egyetlen vonatpár közlekedik. A Sarmingstein és Krems an der Donau közötti mintegy hetven kilométeres szakaszon pedig már évekkel ezelőtt megszűnt a közlekedés.

Erlebniszug a Sarmingstein-Krems an der Donau szakasz Pressenbeug állomásán 2009-ben. Akkoriban is már csak hétvégente közlekedett egy-egy pár élményvonat errefelé, manapság már nincs forgalom

Vélhetően nem sok könnyet fognak hullatni a Wels–Passau fővonal Haiding állomásán kiágazó, húsz kilométer hosszú Aschacher Bahn után, amelyen a szolgáltatást már évekkel ezelőtt teljesen leépítették. Haiding és Aschach an der Donau között munkanapokon mindössze egyetlen vonatpár közlekedik, ez is a kora reggeli órákban. Emellett hétvégén egy délutáni vonatpár közlekedik a vonalon. Az emberek már régóta a vasúttal párhuzamosan futó közúton, a vonathoz hasonló menetidőt produkáló autóbuszokkal utaznak.

Aschach an der Donau állomás 1993-ban. Az akkor újonnan érkező Jenbacher motorkocsik még a régi 7081-es mellékkocsikkal közlekedtek (forrás: Wikipedia)

Talán a legnagyobb meglepetés a bécsi agglomerációban található Wienviertel-Landesbahn még megmaradt részeinek felszámolása. Ha megnézzük a vonal jelenleg érvényes menetrendjét, biztos nem gondolnánk, hogy egy  utolsó hónapjait élő vasútvonalról van szó. Ugyanis munkanapokon 30–60 perces ütemes menetrend szerint közlekednek a szóló Jenbacher motorkocsikból álló vonatok, és a végpontokon kitűnő csatlakozás van a fővonali vonatokhoz.

Az egykor kiterjedt Wienviertel Landesbahn vonalait is tartalmazó térképrészlet. A szaggatott fekete vonallal jelölt vonalakon már nincs közlekedés, a vékony fekete vonal csak tehervonati közlekedésre utal, a zölddel kihúzott vonalakon pedig idén decemberben szűnik meg a forgalom

De sajnos hiába a sok vonat, ha utas már nincs annyi, amennyi megütné az életben maradáshoz szükséges mércét. E sorok írója péntek délután (május 3-án), vagyis a munkanapi csúcs idején utazta végig a még üzemelő szakaszokat. A vonal nyugati végpontján, Obersdorf megállóhelyen huszonhárom utas szállt át a Bécsből érkező elővárosi vonatról, de harmadik megálló után már egyetlen kézen meg lehetett számolni, hányan voltak a fedélzeten – miközben az ellenkező irányban közlekedő vonaton mindössze egyetlen utas tartózkodott. A vonal északi végpontján, Bad Pirawarth állomáson rajtam kívül két utas szállt csak le a vonatról, majd a visszafelé induló járatra négyen szálltak fel. A Gänsendorf felé vezető ágon sem volt sokkal rózsásabb a helyzet, hat–hét utas lézengett a vonaton igaz, itt ez tekinthető a kevésbé erős iránynak.

Bad Pirawarth végállomáson várja a visszaindulást a csak munkanapokon közlekedő járat. További képek a galériában

Amúgy hangulatos kis vonalról van szó, igazi vicinális biztosítatlan útátjárókkal, helyenként 10–20 kilométer per órás sebességkorlátozásokkal. Akinek ideje engedi, utazzon egy kört a környéken, amíg nem késő.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!