Villámok Asszad felett? F-35-ös kirajzás, Baltikum, Közel-Kelet, Korea

iho   ·   2017.04.25. 16:15
f35_cim
A világ jelenleg csapatszolgálatban álló legfejlettebb harci gépe kezd megjelenni a legkritikusabb, legfontosabb övezetekben is, ahol szükség lehet rá. Sőt, egyes hírek szerint már túl van az első éles bevetésen, de erről egyelőre nincs biztos információ.

A hagyományosan fel- és leszálló változatból megérkezett az izraeli légierőhöz újabb három gép a Nevatim légibázisra, így most már összesen öt állhat szolgálatba. A gépek feladata a hivatalos közlések szerint egyfelől a típusra való átképzés, illetve a gépeken végrehajtják „az itteni követelményeknek megfelelő módosításokat”. Tavaly novemberben a kormány jóváhagyta a következő beszerzési csomagot, így a gépek száma összesen ötvenre nő, miközben máris megkezdődtek a viták Izraelben arról, érdemes-e ennél több F-35-ös megvásárlása, vagy inkább az 1976(!) óta szolgálatban lévő F-15-ösök helyébe kellene új gépeket venni, mégpedig nem az F-35-ösöket, hanem a Boeing által kínált modernizált, nagyobb kapacitású Eagle-változatokat.

Mindenesetre még amikor még csak két F-35-öst vett át az izraeli légierő, egy francia újságíró titkosszolgálati jelentésekre hivatkozva adta hírül, hogy hetekkel az érkezésük után ezek a gépek már januárban bevetéseket hajtottak végre, méghozzá egy olyan szíriai fegyverraktár ellen, amelyben fejlett, orosz gyártmányú levegő–föld rakétákat tároltak, és az izraeli katonai vezetés attól tartott, hogy ezek átkerülnek majd a Libanonban működő Hezbollah alakulatokhoz. Az (egyik) F-35-ös a francia forrás szerint lerombolta a szíriai elnök palotáját védő rakétaállást, és átrepült Asszad rezidenciája fölött. A katonai szaksajtó a támadás tényét nem vitatja, arra azonban nincs bizonyíték, hogy valóban az Izraelben Adir néven repülő ötödik generációs gépek hajtották végre.

Az amerikai légierő egyik magas rangú vezetője még februárban nyilatkozott úgy, hogy „hamarosan várható” az F-35-ösök bevetése az Iszlám Állam ellen, vagyis ez a legmodernebb típus megjelenik azon a hadszíntéren, ahol az orosz légierő is „dolgozik”. De érdekes mód épp ez lenne az egyik indok a használatukra: amellett, hogy fejlett felderítő rendszerük révén a gépek alkalmasak a célpontok megtalálására és kijelölésére, „csökkentik az ütközés kockázatát orosz gépekkel”, ami feltehetően arra szóló utalás, hogy a térségben dolgozó orosz radarok számára a típus, a többi amerikai géppel ellentétben,  nem lesz látható... Igaz, az Iszlám Állam ellen tavaly már repült bevetést egy F-22-es kötelék is.

Mára várják néhány, Európába települt Lightning-II látogatását Észtországba, legalábbis észt források szerint, az amerikai katonai adminisztráció nem erősítette meg a hírt, mondván, bármiféle információ az F-35-ösök mozgásáról akkor lesz nyilvános, ha a gépek megérkeztek a célállomásra. Feltehetően azokról a harci gépekről van szó, amelyek európai „turnéját” eredetileg csak az Egyesült Királyságba tervezték, ottani állomásoztatással illetve gyakorlatokkal, de emellett kilátásba helyeztek „kirepüléseket” is, hogy a gépek személyzete szokja az európai környezetet. A légierő szerint arra nézve egyelőre nincsenek tervek, hogy az F-35-ösöket a baltikumi védelmi rendszerben is felhasználják, amelyet NATO-tagállamok tartanak fenn, az erősödő orosz fenyegetés miatt, és mert a balti NATO-államoknak nincs számottevő saját harcigépflottájuk a légtér védelmére.

Mint ismeretes, a balti légirendészeti misszióban részt vettek magyar Gripenek is, de ami a mostani látogatás kapcsán érdekesebb, tavaly járt már ezeken a repülőtereken az első, szolgálatba állított ötödik generációs típus, az F-22 néhány példánya is. Ami az F-35-ösöket illeti, az amerikai légierő megfogalmazása szerint a gépek valójában szükség esetén bevethetőek, annak ellenére, hogy az össze képesség birtokában a teljes hadrafoghatóság deklarálása az A-változat esetében csak jövőre várható. A látogatás a határtól csak vagy kétszáz kilométerre fekvő Amari bázison eléggé egyértelmű üzenet az oroszoknak arról, hogy a NATO és az Egyesült Államok továbbra is eltökélt a baltikumi légtér védelmére.

Végül egy harmadik válságövezet: a korábban Dél-Koreába az ottani légierővel közös gyakorlatokra küldött tíz F-35-ös „kimagaslóan teljesített”, nyilatkozta az amerikai tengerészgyalogság légierejének helyettes parancsnoka. Davis ráadásul kiemelte a Lightningok jobb rendelkezésre állását az eddigi F/A-18-asokkal szemben. Ez azért érdekes momentum, mert Trump elnök szerint meg kellene fontolni az F-35-ösök helyett további F-18-asok beszerzését. Davis viszont azt mondja, egymilliárd dollárnyi megtakarítást jelentene a karbantartási költségekben, ha hamarabb sikerülne F-35-ösökkel váltani a haderőnem jelenlegi F/A-18-as flottáját.

A Japánból Koreába áttelepült Lightningok már a B-változat példányai, helyből fel- és leszállni képes variánsok. Amellett, hogy az észak-koreai rakétakísérletek miatt a helyzet több mint feszült, a gyakorlatok sikere azért is fontos, mert a parancsnokhelyettes szerint megerősíti a dél-koreai vezetést abban, hogy jól döntöttek, amikor negyven Lightning-II-t vásároltak, ezek közül az első gépeket a Lockheed jövőre szállítja le.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.