Vitorlázórepülő VB, 4. nap: érkezés mint tömegjelenet

Gyöngyösi András   ·   2014.08.01. 11:15
cim3

A nyomkövető izgalmassá tette a negyedik napot a földön maradtak számára is. A versenyzők többsége – az előző napi kudarc ellenére – komolyan vette a zivatarveszélyre vonatkozó figyelmeztetést, és korai indulással taktikázott.

Az útvonalon egy-egy helyi záport kellett kerülgetni, de a zivatarfelhők 3 óra körül még kerülhetőek voltak, és a versenyterülettől délnyugatra kifejlődött hatalmas zivatarcelláról lesodródó cirrusz ernyő sem csúszott rá nagyon a hazatérő útvonalra, így még a végsiklás előtt is voltak 1–1,5 méterek a kisebb kumuluszok alatt. A repülőtértől északkeletre kihelyezett, utolsó kontrolpont környékén még rendes élő felhők voltak, így a 10 kilométeres érkezési körről mindenki féklappal, magasan ért a repülőtérre. A zivatarveszély miatt a szervezők ezen a napon 10 kilométeres hazaérkezési kör, és 400 méteres minimum magasság mellett döntöttek, de szerencsére nem lett zivatar a repülőtér környékén. Egy gyenge zápor érintette a repülőteret 4 óra környékén, de csak pár csepp esett belőle.

A feladatidők azonosak voltak, és fél órán belül elment szinte az egész mezőny, így a megérkezés igazi tömegjelenet lett.

Valóban volt csúcsforgalom a táv végén... a szerkesztő számításai szerint 14 gép látható a fotón<br>(fotók: glidingsport.com, Facebook)

A prognózisban már várt időjárási front éjszaka elérte Leszno térségét, a szervezők törölték a reggeli csapatkapitányi eligazítást és a gridre, pályairányra vonatkozó információk kiadását a 10.15-ös nagy eligazításra halasztották. Közben a műholdfelvételek tanulsága szerint a napsütés, a front felhőzetének a nyugati széle közeledett a térség felé. De 10 óra környékén meg egyelőre hideg az idő, az erős északi szélben időnként szemerkélt az eső, és a versenyzők, csapattagok nem iparkodnak összerakni a gépeket.

Az eligazításon, a szokásos díjkiosztást megelőzően, a tegnap végre sikeresen kiírt feladat kapcsán bemutatták a Task Settert, aki nagy tapsot kapott.

Nyilvánvalóan az előző napi tömeges hazaérkezések miatt is, Robert Danewid Chief Steward biztonsági eligazítást tartott a leszállások biztonságos végrehajtásáról. Felhívta a figyelmet, hogy nagy versenyen tömeges hazaérkezéskor a következőkre kell mindenképpen figyelmet fordítani:

- Nem szabad a repülőtér melletti út fölött alacsonyan repülni

- Hosszúra kell szállni és kigurulni, megállás a reptér végében, vagy az előttem megálló gép mögött, amelyik hamarabb jön...

- Nem szabad a tengellyel átlósan leszállni

- A bejövetelnél kiválasztott pályát nem lehet váltani, nem szabad más gépek pályáját keresztezni

- Tilos kifordulni, valamint

- Minél előbb el kell távolítani a gépet a pályáról

...és a futó?!

A meteorológus elmondta, hogy frontzóna húzódik felettünk, poláris légtömeg van a térségben, amit a T850-es térkép is mutat, magas a nedvesség, sok a felhő, emiatt a felmelegedés lassú. De a felhőzet nyugati széle közel, és a modell optimista (nyilván kevesebb felhővel és gyorsabb melegedéssel számol). Azonban a légállapot gyenge (0.6-os gradiens), és a virtuális szonda még délután is sok nedvességet ad. A termik indulási hőmérséklet 25 fok, és az előrejelzett csúcshőmérséklet 26, de már 10 órakor volt 2 fok elmaradás, ezért több felhővel, alacsonyabb alappal és gyengébb konvekcióval kell számolni. A versenyigazgató nem hirdetett ki döntést, hanem azt jelentette be, hogy 12 órakor lesz eligazítás a csapatkapitányoknak, ahol a továbbiakat közlik.

Az eligazítás végén az előző nap megkezdődött OSTIV konferencia programját ismertette Loek Boermans, az OSTIV elnöke.

11 órakor SMS-ben tudatták a csapatokat arról, hogy 11.20-kor nyit a grid a 24-es pályán, gridtime 13.00, de csak az Open kategóriának. Lassan a zárt felhőzetben is megjelentek lyukak, elkezdett melegedni is és 5-600 méter körüli alappal szürke gomolyok jelentek meg.

Basa Ricsinek a korábbi zápor során valószínű víz kerülhetett a rendszerébe, gyakorlatilag variométer nélkül kellett az előző napi feladatot végigrepülnie, és tegnap, a leszállást követően már nem volt lehetőség kipróbálni a műszert az átfújást követően, ezért 12.00-kor műszerfelszállást kért es kapott. Az alap akkor mar 600 méter felett volt és időnként méter feletti emelések voltak.

Tizedmásodpercekért fűtik a gépeket a versenyzők

Ricsi leszállását követően húzták meg a szondát (egy HC farokjelű Jantar 2b-t), aki már további időjárás-javulásról számolt be. A szabadosztály egy 242 kilométeres lapos háromszögpályán kiírt Racing Taskot kapott, a felvontatás 13.45-kor indul. Mivel ebben a kategóriában nincs versenyzőnk, pilótáink nyugodtan élvezhetik a szabadnapot, akár nézőként is részt vehetnek egy versenyszámban, és készülhetett a csapat a szerda este megrendezett „International Evening”-re, a Nemzetközi Estére.

A hidegfront Altocumulus felhőzetében érkező vékonyabb ablak alatt beinduló időjárásról a szonda biztató híreket adott, 13.45-kor megkezdődött a felvontatás, és gyorsan fel is húzták a mezőnyt. Azonban a vontatás vége felé az alacsony kumuluszok fölé sodródó, vastagabb Ac pad alatt kisimult a kumulusz felhőzet, és elkezdtek visszapotyogni a gépek. Valaki azért fenn tudott maradni, mert pár perccel 5 előtt egy vitorla óriási sebességgel megsturcolta a camping-et, csinált két kört alacsonyan, majd leszállt.

Akárhogy is, a verseny már értékelhető, minden kategóriának már volt 4 versenyszáma, igaz a szabadosztálynak meg nem volt hivatalos pihenőnapja.

A csapat vásárlással, munkával, és a nemzetközi estre való felkészüléssel töltötte a napot. A magyar csapat zsíroskenyérrel, kolbásszal és pálinkával mutatkozik be a nemzetközi esten.

Kawa gépe így még nem volt a levegőben...<br>(fotó: a francia csapat Facebook-oldala)

Nagy sikert aratott a nemzetközi esten a Decsi csemege-, csípős- és vastagkolbász, a Pick szalámi, valamint a Tokaji édes és száraz bor a Basilicus Szőlőbirtokról, na meg persze a különleges pálinka. A résztvevő csapatok a megszokott, színes és színvonalas módon mutatkoztak be egymásnak, a szervezők profi organizálása mellett.

Csak akkor keletkezett egy kis zavar, amikor egy daruról akartak egy csoportképet készíteni a hangár előtt parkoló, L farokjelű Diana 2-es (Kawa gépe) körül, de sehogy sem fért bele egy képbe a rengeteg ember. Aztán persze felkaptak a repülőt és fejük felé emelték a népek, akik már nem voltak túlságosan szomjasak. Azok, akik látták Kawa arcát eközben, elmondták, hogy nem volt túl nyugodt...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek