Talán feltűnt olvasóinknak, hogy vágányhosszához képest kicsit sok cikk szól az ihón a délegyházi bánya vasúti forgalmáról. Ennek több oka is van. Egyrészt a hely romantikája, elhagyatottsága annyira magával ragadt, hogy az egyik kedcvenc ipari helyemmé lépett elő a bánya és az iparvágánya. A régmúlt nyüzsgésre emlékeztető felsővezeték-maradványok, a ma már abszurdul hangzó szolgálati hely neve: Délegyháza-újbánya és vele a bakterház (romjai) éles ellentétben áll a közelmúltbéli állapotokkal. A forgalom mostanában ha nincs autópályaépítés, akkor teljesen esetleges, havi egy-két vonat azért összejön különböző, főleg dél-alföldi tüzépeknek, betongyáraknak. De most van autópályaépítés, a szintén sokszor megénekelt M43-as építéséhez napi egy tehervonatot megraknak Délegyházán.

Valami nem hiányzik?<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

A másik ok, amiért nagyon megszerettem a helyet az az, hogy bár nagy vonatok vannak, újabban kicsit gyakrabban is, mégis kicsit olyan, mintha valami plusz nyűg, egy minden nap újra megoldandó feladat lenne a vasútvállalatoknak. A Cargo néha nem tud kiállítani elég üres vagont, a trakció (idén már a Start) néha az utolsó utáni pillanatban kezdi keresni a megfelelő dízelgépet és mozdonyvezetőt a vonatra Ferencvárosban, de a Train Hungary szerelvényeit továbbító Kárpát Vasút is a teljes dízelflottájával megfordult már a bányában. Így aztán szinte ahány vonat, annyi mozdony. Mindenféle Szergej (kék is), klasszik és remot Bobó, Csörgő, Nohab, LDE1250-es Dácsia, Kocúr. Talán nem kell tovább magyarázni.

Délegyháza-újbánya állomás, ha lenne drót, nem kéne a Nohab

Az olvasottsági számok alapján nem érdekli kevésbé az olvasóközönséget egy délegyházi képriport bármelyik másik tehervonatos cikkemnél, ezt a cikket most azért a blogrovatba raktam, mert különben már megint csak két mondatot tudtam volna írni. Ezek lettek volna azok:

Az utóbbi napokban a délegyházi rakodás során a vonatokat a felsővezeték alatt Délegyháza–Szeged-rendező viszonylaton továbbító Asea mozdonyok nem az állomáson várják meg a rakodást, hanem a vonat végén elviszik őket is a bányába. Ennek az oka az lehet, hogy ne foglalják a helyet Délegyháza négyvágányos állomásán - ezt erősíti az is, hogy az üres forda éjjel csak Soroksárig szokott elmenni, onnan már csak reggel megy tovább Délegyházára, hogy ott csak maximum egy órát töltsön el. A villamos mozdony Délegyházán az érkezése után körüljárja az üres szerelvényt, így a rakott vonatnak már az elején lesz, és a dízelgép lejárása után gyakorlatilag azonnal indulhat is Ferencváros felé.

Romantika

A villanygép a hajdan villamosított, mára szétlopott és leszerelt felsővezetékű iparvágányon még annál is izgalmasabb, mint amikor egy villamos mozdonyt hidegen egy dízeles vonalon továbbítanak. Egy szolid bája legalábbis van, más talán azt mondaná, jól jellemzi ezt az országot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!