Mi az a tíz év?! – hördülnek fel, akik már nem gyerekek. Mégis, az elmúlt évtizedben rengeteg dolog változott a vasúton, néhány pedig időtlen életét éli azóta is. De mi történt 2007. március 27-én, hétfőn?

Legutóbb a Székesfehérvár–Komárom vonal déli-középső részén kalandoztunk és Szergejeket láttunk. Ezúttal az 5-ös vonal északi felén nézzük meg, mi volt tíz éve.

Ami délen Moha és Mór, az fönt Nagyigmánd-Bábolna és Kisbér. Ezeken a helyeken volt feladás, még annyi, hogy hetente háromszor, hétfőn, szerdán és pénteken járt tolatós tehervonat Komárom felől. Nagyon nagy vonatok már ekkor sem voltak, így remot Dácsiával húzták a szerelvényeket. Ritkán, de ha megszaladt egy kicsit a tolatós, akkor jobb híján kétszer fordultak Nagyigmánd és Komárom között.

Kisbéren ekkoriban rendszeresen rakodtak téglát és néha fát. Szinte minden tolatós hozott és vitt pár pőrekocsit, ezekben utaztak a téglaszállítmányok. Nagyigmánd-Bábolnán nagyobb volt a forgalom, gabonás és műtrágyás kocsikkal is tolattak a Dácsiával az állomási rakodón és az IKR iparvágányán.

Ez a forgalom az elmúlt évtizedben egyrészt elveszett, másrészt átalakult. Téglát már nem rakodnak Kisbéren, fát is csak keveset, így nem rendszeresen jár a kocsikért a kiszolgálómenet, hanem amikor épp igény van rá. A pályavasúti tartalék mozdonyok megszüntetésekor a komáromi Dácsiák szerepe is lecsökkent, a DB Schenker kezdett el szolgáltatni az 1-es vonal néhány nagyobb állomásához hasonlóan.

Pőrekocsikkal tart Kisbérre a tolatós remot Dácsiája. A vagonokba téglát rakodnak majd. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből!

Nagyigmánd-Bábolnán az állomás nyugati oldalán levő ipari parkot az IKR birtokolta. A cég az ezredforduló környékén csődbe jutott, felbomlott, de a gazdaságosan működő egységei tovább élnek. 2006-os hír, hogy biodízel-üzem épül Bábolnán, miután az Öko-Line Kft. bevásárolta magát még 2003-ban a területre. Két mozdonyt (az A21 042 és A23 072 pályaszámú kisdízeleket) és sok tartálykocsit fel is újítottak, de aztán a termelés helyett a válság beköszöntével mégsem indult be az élet. Egyedül a tartálykocsik bérbeadása miatt volt elvétve forgalma az üzemnek, amik egyébként most is ott parkolnak.

Tavaly viszont egy újabb ipari dízel a 439 013-as Dácsia állt be a gyárkapuba. Na ez a gép azóta is ott áll, de hátha egyszer megindul valami... A mozdony – tudomásunk szerint – Kabáról származik és Szombathelyen újították fel a 017-es társával együtt – az a gép Dunaföldváron dolgozik szintén a biodízel-bizniszben.

Ami Nagyigmánd-Bábolna állomáson nagyobb teherforgalmat generál, az a műtrágyagyártás. Főleg a téli időszakban combos irányvonatok érkeznek Szlovákiából, ezeket azonban nagyrészt a magán-vasúttársaságok elhappolták a MÁV-maradványok elől.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!