Mi az a tíz év?! – hördülnek fel, akik már nem gyerekek. Mégis, az elmúlt évtizedben rengeteg dolog változott a vasúton, néhány pedig időtlen életét éli azóta is. De mi történt 2007. március 16-án, pénteken?

Tíz éve a Szergejek remot programja már nagyon a végéhez közeledett, 2007-ben gördültek ki az utolsó felújított, immár 300-as hatlábú dízelek az Északiból és Szolnokról. A remotokból Székesfehérvár fűtőháza is bőséggel részesült, kisebb kilengésekkel a mostani szergejflotta azonos a tíz évvel ezelőtti felállással: tíz körüli remot és 2-3 klasszikus M62-es – a pályaszámokban természetesen volt némi fluktuáció. Egy valami azonban örök: a 165-ös Szergej ma is Fejérben dolgozik, amikor éppen nem letétes.

A tíz éve az akkor még az egyik legótvarabb Szergej, a 165-ös többnyire Dunaújvárosban kapott munkát, de Fehérvár körül is találkozhattunk vele. Az 5-ös (Fehérvár–Komárom) vasútvonalon azonban ritkán jutott szóhoz, éveken át a 305-ös vitte a tolatóst, a 317-es pedig az átmenő tehervonatokat. Igen, anno még napi két pár tehervonat összejött, ami végigment az ötösön, sajnos ma már ez sokkal ritkább. A tolatós viszont mit sem változott: a Fehérvárról induló kiszolgálómenet akkor és most is Móron, Moha-rakodón és Mohán dolgozott. Tíz éve még volt rendszeres tolatós Komárom felől is, ez hétfőn, szerdán és pénteken ment le egész Kisbérig, útközben pedig Nagyigmánd-Bábolnán is tolatott (erről majd a következő Vótban írunk, ami lesz. Vót, lesz! Értik?! :D ). A kisbéri rakodás el-elmaradt, mára havi pár kocsi fára zsugorodott. A bábolnai üzemeket meg jórészt magánvasutak szolgálják ki kampányszerűen.

Móron kirakodott drótkötegszállító kocsikkal tér vissza Moha-rakodóra a tolatós. Ekkor már ritka volt a klasszik Szergej előfordulása, általában a 305-ös vitte ezt a vonatot. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből

Az ötös egyre ritkábban él meg nagy napokat. Megemlítendő a 2013-as nagy dunai árvíz, amikor Komárom elestéig az 1-es vonal teherforgalmának jelentős részét ide terelték. A fehérvári vasútállomás átépítésekor pedig a mohai elegy jött Komárom felől, így mindennapos volt újra a hosszú tehervonatok jelenléte. És még nincs vége: a 40a vonal felújítása miatt várhatóan a közeljövőben újra megugrik majd a forgalom, még ha csak átmenetileg is. A nyugat felől a Dunai Finomítóba és Dunaújvárosba közlekedő tehervonatok valószínűleg a Komárom–Fehérvár–Pusztaszabolcs útvonalon járnak majd, ami bár rövidebb, de a dízelezés miatt költségesebb a fővárosi fordulásnál.

Tíz éve egy kis szerencsével épp a 165-ös húzta a tolatóst, a 317-es pedig egy igazán combos vonatot hozott Komárom felől. Több volt a Bézé, az egyik személyvonat élére pedig gépmenetspórolásból remot Csörgő (a pénteki Pécs–Győr vonat mozdonya) is került.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!