Székesfehérvár állomásának átépítése a nyár végén lépett abba a fázisba, hogy az 5-ös vonal (Komárom–Székesfehérvár) becsatlakozását is szétrobbantsák. Szeptember eleje óta vágányzár van Moha és Fehérvár közt, a Moha-rakodót kiszolgáló tehervonatok így a szokásos fehérvári irányból nem tudnak közlekedni.

Jelentős teherforgalomról van szó: innen indulnak a hét majdnem minden napján az orosházi üveggyárba tartó homokvonatok, egyenként tizennyolc kocsisak. A Moha-rakodó állomás szomszédságában működő Alcufer is komoly forgalmat generál, ócskavas érkezik is ide és indul is a feldolgozás után. A selejtezett teherkocsik egyik vesztőhelye is az üzem, időnként egész szerelvények érkeznek, amelyeket aztán az Alcufernél vágnak szét. A szórt ócskavas-forgalom mellett heti egy-két irányvonat is elindul Moha-rakodóról többnyire az olasz Osoppo vasműve felé.

A 265-ös zúz úgy negyven kocsival Moha felé az 5-ösön<br>(képek és videó: Vörös Attila)

De nemcsak Moha-rakodón van forgalom. Móron is raknak ócskavasat és ide érkezik is néha nagyobb mennyiségű dróthuzal. Moha állomáson is raknak zúzott követ, igaz ez utóbbi két állomáson azért jóval kevesebb teherkocsit kezelnek.

Normálisan a mohai kiszolgálást Székesfehérvár felől végzik, hiszen így csak néhány kilométert kell dízellel vontatni, komolyabb emelkedők sincsenek. Az állomás átépítése és a sűrű nyári forgalom miatt már július–augusztusban is előfordultak Komáromból érkező tehervonatok, de a fehérvári irány is megmaradt. Most Fehérvár kiesése miatt a mohai kocsiknak végig kell menniük az 5-ös vonalon, ami Komáromtól 66 kilométer dízelezést jelent. Kisbér és Bakonysárkány közt ráadásul erős emelkedő is van, ez oda-vissza meggyötri a koros Szergejeket. A 151-es is itt vérzett el a napokban, csaknem negyven kocsis üres vonatával Bakonysárkány és Mór között maradt fekve, azóta is Győrben, Ferencvárosban és végül Hatvanban próbálják talpra állítani.

A 151-es nem sokáig bírta a kiképzést...

A domborzat limitálja az elvontatható terhet: húsz rakott kocsit vihet Komárom felé a Szergej. Ez azt jelenti, hogy minden héten van olyan nap, hogy kétszer kell fordulnia a gépnek. És persze arra is van példa, hogy azt a húsz kocsit még néhány üressel megtoldják, az már Szergejfüggő, hogyan bírja a terhelést. Mivel a Szergej idejét a hosszabb vonali közlekedés alaposan leköti, a mohai tolatásokra egy tartalék gépet, a 332-es Dácsiát vetik be. A Dácsia dolga a homokbánya és az Alcufer iparvágányának a kiszolgálása, de ő továbbítja Mórra és Mohára is a néhány kocsis tehervonatokat. A Szergej így csak a már összeállított elegyekkel ingázik Moha-rakodó és Komárom között. A Dácsia Moha-rakodón vagy Móron alszik, attól függően, hogy a személyzetet a kocsivizsgálók elviszik-e az autójukkal legalább Mórig, vagy sem.

A tehervonatokat komáromi mozdonyvezetők továbbítják, ők viszont csak a classic Szergejekhez értenek. Milyen szerencse, így garantált a hangulatosabb, hangosabb, szebb mozdony a vonatokon! Viszont mivel a közelben nincs régi 62-esekkel operáló fűtőház, nem egyszerű gépet szerezni a mohai elegyre. Először Fehérvár küldte a 165-öst, majd Ferencváros a 265-öst, aztán a Hatvanban vendégeskedő miskolci 151-est vetették be. Amikor ez fekve maradt, két napig nem tudtak rakott vonatot felhozni Moháról géphiány miatt... Legutóbb a szintén fradis 230-as állt be. Egyelőre jól végzi a dolgát, pedig egy jó éve nem láttuk már sehol sem dolgozni a kissé szakadt ferencvárosi díszlécest.

Nézzék meg alábbi, tízperces videónkat! Először az üres vonatokat láthatják, majd egy kevés dácsiás tolatást Mohán, de aztán újra a Szergejeké a főszerep a rakott vonatokkal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!