Kína már túljutott a spájzon, megérkezett Szerbiába az első európai export EMU
Megérkezett a kínai CRRC Changchun (Csangcsun) vasútijármű-gyártó cég első villamos motorvonata a szerb vasútra. Az EMU négy további társával egyetemben az Újvidék–Szabadka vonalon közlekedik majd, akár óránként 200 kilométer per órás sebességgel.
Kína áttörte a frontot: az európai érdekközösség látens ellenállása – az évekkel ezelőtt Európának szánt két motorvonat (a cseh Leo Express és az osztrák Westbahn érdeklődése nyomán) engedélyeztetése egyelőre nem jött össze – dacára betette lábát a vasúti gördülőállomány személyszállítási szegmensének a piacára. Igaz, Szerbia még nem az Unió (de magyar közreműködéssel ugródeszkának remek), viszont az új szerzeményt az adásvételi szerződés tavaszi aláírásakor még úgy kommunikálták, hogy a kínai EMU-k (electric multiple unit) a vasútvonal elkészültét követően Belgrád és Budapest között viszik majd az utasokat. Márpedig Magyarországon a szükséges vasúthatósági engedélyek megszerzése még akkor is szigorú szabályokhoz kötött, ha a gyártó szerint
„a megállapodás hatálya alá tartozó EMU a magyar és a szerb vasút számára személyre szabott, kiforrott, biztonságos és megbízható technológiai platformon alapul, megfelel az európai átjárhatósági műszaki specifikáció (TSI), az európai műszaki szabványok, valamint a magyar–szerb specifikus követelményeinek. Ez az első alkalom, hogy Kínában gyártott, 200 km/óránál nagyobb sebességű EMU-t Európába exportálnak.”
Az RCH kínai mozdonyai azonban már átmentek a vizsgán, és mivel a Budapest–Belgrád vasút (BuBe) valójában nem elsősorban infrastrukturális beruházás, hanem befektetés a kétoldalú kapcsolatokba, remélve a kínai fél jóindulatának elnyerését, így nem lesz akadálya a Kínában valamivel több mint egy évtizede révbe ért, a China Standardized EMU elnevezésű projekt keretében létrehozott, Fuhszing (Fiatalítás), vagy másképpen CR-sorozatú, szerb égisz alatt közlekedő intercity motorvonatok itthoni homologizációjának. Ez a feltételezés már csak azért sem tűnik vadnak, mert a MÁV-Startnak nincs elég járműve a magyarországi szakaszon jövőre elkészülő Bube kiszolgálásához, azt pedig tudjuk, hogy a Железнице Србије már sürgeti a magyar félnél a leendő forgalom részleteinek a tisztázását – ott már nagyon indulni akarnak.
A jelek szerint a szerb Fuhszingok is integrálódnak az Újvidék és Belgrád között a vasút reneszánszát elhozó, Stadler KISS-ekkel kiadott Szoko (Sólyom) vonatnembe. Igen, reneszánsz, a felhasználók ugyanis teljesen belehabarodtak a korábbiakhoz képest páratlan eljutást lehetővé tévő, egyes szakaszokon kétszázzal hasító vonatokba, ott már részben megtörtént a „modális váltás”. A két éve, 2022 márciusában a forgalomnak átadott nyolcvan kilométeres vasúton félórára rövidült a Szerbia két legnagyobb városa között az út!
A hamarosan (csak?) Szabadkáig közlekedő Fiatalitások egyenként négy egységből állnak. Egy ilyen készlet hozzávetőlegesen 280 utast szállíthat. A kínai média beszámolóira hagyatkozva, a járművek középső része alacsonypadlós kialakítású, de lesz két magaspadlós szekció, és kerékpártárolókat is kialakítanak.
A Belgrád–Budapest vasút teljes hossza 341,7 kilométer. Ebből 183,1 Szerbiában, 158,6 pedig Magyarországon húzódik. Az átépített vonalon a menettartam a két főváros között nyolcról várhatóan háromra csökken.
(Nyitóképünkön a kínai IC-motorvonat makettje Topolyán a Hszinhua hírügynökség felvételén)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!