Néhány nappal ezelőtt álltak forgalomba a cinkotai régióban az első hibrid Volvók, a tiritarka járműparkot néhány hónappal ezelőtt mi is bemutattuk. Viszont arra talán kevesebben emlékeznek, hogy 2011 nyarán már próbázott Budapesten egy Volvo 7700 Hybrid, és akkor nagyon nem sikerült produkálnia a gyár által ígért 35 százalékos üzemanyag megtakarítást: 43,4 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométeren, míg korábban ugyanitt egy kutya közönséges Mercedes Conecto tesztbusz 45,7 literrel eljárkált – ez az érték egyébként az akkoriban itt szolgáló, jóval idősebb Ikarus 415-ösök fogyasztásával volt nagyjából egyenlő. A differencia tehát csupán öt százalék volt a hibrid Volvo javára, igaz ezen a klíma is működött úgy-ahogy, míg a Mercedesen egyáltalán nem volt.

A teszt ideje alatt a járművek a 8-asra voltak beosztva, a gyártóval egyetértésben bebizonyosodott, hogy ilyen hegyi jellegű vonalakra a hibrid buszok nem valók.

2011-ben fordult meg először Volvo 7700 Hybrid a BKV-nál, de csak hét évvel később jelent meg ismét Budapesten a típus, már használtan (fotó: BKV)

Ugyanez a tesztbusz egyébként több hazai városban is megfordult akkoriban, de sehol nem vettek később sem a típusból, az egykori Tisza Volán jelentéséből az is kiderül, hogy miért: a szegedi lightosabb, síkvidéki vonalakon ugyan elég csekély volt az étvágya (28,43 liter 100 kilométeren), de a beszerzési ára akkoriban 80 millió forint volt egy hagyományos dízel 50 milliójához képest. A Tisza Volán számításai szerint így csupán 950 ezer kilométer megtétele után, vagyis 15–17 év alatt térült volna meg a hibrid magasabb ára – feltéve persze, hogy ezt az üzemanyag-megtakarítást a teljes élettartama alatt tudja hozni, és nem szorul egyéb, extra javításokra (például akkumulátorcsere).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!