Az egyik legismertebb repülésbiztonsági portál elképesztően jó, sőt, erősen javuló adatokat közöl a tavalyi légibalesetekről. Az Aviation Safety Network a tizennégy vagy annál több utasra méretezett, polgári utas- és teherszállító gépek világában mindössze tíz halálos eseményt rögzített, vagyis a lehető legkevesebbet az aviatika eddigi történetében. A balesetek során, a gépeken negyvennégy, a balesetek következtében a földön harmincöt ember vesztette életét, míg tavalyelőtt tizenhat halálos esemény 303 életet követelt, vagyis mind az események száma, mind az áldozatoké jóval alacsonyabb volt, mint 2016-ban.

A statisztika része tehát a tavaly januárban a MyCargo 747-es tehergépe földnek ütközése Kirgizisztánban, viszont nem számolták bele a legtöbb emberéletet követelő eseményt, a myanmari hadsereg katonai teherszállítójának, egy Y-8F-nek a balesetét, amelynek következtében 122 ember halt meg, de a balesetek és az áldozatok száma ezzel együtt is alacsonyabb, mint a tavalyelőtti.

A portál megjegyzi, hogy a legutóbbi, sugárhajtású utasszállítót ért baleset kettő híján négyszáz nappal ezelőtt, a focistákat és kíséretüket szállító Avro RJ85-ös lezuhanása volt a kolumbiai Medellin közelében, 2016 novemberében, mint emlékezetes, ez a katasztrófa az üzemanyag kifogyása miatt történt. Száznál több halálos áldozatot követelő zuhanás legutóbb nem is tavaly, hanem 2015-ben, 792 nappal ezelőtt következett be, ez volt a Sinai-félszigeten a Metrojet A321-esének katasztrófája, amelynek okát még mindig nem rögzítették véglegesen.

A 2017-ben érintett gépek mindegyike, a cargo-747-est kivéve, kisebb légcsavaros-gázturbinás típus volt, Cessna Caravan, An-26-os, Short Skyvan, L-410-es és a legnagyobb utasszállító egy Kanadában balesetet szenvedett ATR 42-es volt, de a fedélzeten lévő huszonöt személy közül csak egynek a sérülései bizonyultak halálosnak. A legtöbb emberéletet követelő esemény az év legutolsó napján történt, Costa Rica egy kis légitársaságának Grand Caravan típusú egyhajtóművese zuhant le és a balesetben tizenketten vesztették életüket.

A portál szerint a légi személyszállítás tavalyi 36,8 millió repüléséhez képest az öt utasszállító súlyos eseménye azt jelenti, hogy 7,36 millió felszállásra jut egy halálos kimenetelű baleset, egy másik számítás szerint a sugárhajtású utasszállítókra vetítve 16 millió járatra jut egy halálos baleset. Csak hogy érzékeljük az arányokat: 2016-ban a KSH szerint magyar közutakon 2017-ben, csak az első kilenc hónapban 396 olyan baleset történt, amely halálos áldozatot vagy áldozatokat követelt.

Az ASN elnöke szerint a légiközlekedés biztonságának javulása nem meglepő, hiszen ezen közösen dolgoznak a gyártók, a hatóságok, a nemzetközi repülési szervezetek és a légitársaságok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!