2018: a fejlődés éve a MÁV-csoportnál

iho   ·   2018.12.11. 16:15
mav2018-400

Semmi nem jellemzi jobban egy vasúttársaság teljesítményét, mint az elszállított utasok száma, a megmozgatott áru mennyisége, illetve a távolság, amit az átlagos utas vagy rakomány megtesz. Mindezek olyan indikátorai a vasúti közlekedésnek, amikben összpontosul a vasútvonalak, járművek, szolgáltatások fejlesztésére fordított beruházások és erőfeszítések eredménye.

Egy hozzávetőlegesen nyolcezer kilométeres vasúti hálózat fenntartása és fejlesztése bonyolult és drága feladat. A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) által kezelt vonalak és állomások fejlesztése nagyobb részben állami beruházásként, európai uniós támogatásból valósul meg, de a vasúttársaság saját forrásból is újíttat fel vasútvonalakat, illetve rendeli meg azok folyamatos karbantartását.

A MÁV-Start Zrt. elsősorban a személyszállítási szolgáltatásokhoz tart fent jelentős gördülőállományt, emellett azonban szerződéses megrendelések alapján más vasúttársaságoknak is nyújt vontatási szolgáltatásokat. A járműpark megújítását és korszerűsítést nem csak a mozdonyok, vasúti személykocsik életkora, de a minél színvonalasabb szolgáltatások iránti igény is indokolja. A fejlődés jeleként egyre több belföldi és nemzetközi vasúti kocsi újul meg, az elmúlt hat évben több mint 750 személykocsi esetében végezték el a komfortjavítást vagy a teljes körű felújítást. Ez a személykocsi állomány több mint negyven százaléka. A 2018. decemberi menetrendváltástól forgalomba állt a MÁV-Start első, újonnan Szolnokon gyártott, többcélú IC+-kocsija is, amit a gyártási ütem szerint további járművek is követni fognak.

Az első többcélú IC+-kocsik december elején (fotó: Károly Szabolcs)

A vasúti közlekedés közismerten környezetkímélő, ezért a kormány is kiemelt szerepet szán neki. Ugyanakkor önmagában véve is hatékonynak kell lennie. Az ezredforduló környékén elindult és az Európai Unió jogszabályai által is megkövetelt szervezeti struktúraváltás, továbbá az elmúlt húsz év beruházásai 2018-ra meghozták gyümölcsüket: a korábbinál többen utaznak vasúton, és egyre több árut szállítanak a hazai vasúthálózaton. A hagyományos technológiákon alapuló vasutat évről-évre szélesebb körben váltja fel Magyarországon is a modern, digitális technikára alapuló vasútüzem, ezzel a MÁV-csoport vállalatai szintet lépnek úgy az értékesítési rendszerekben (például jegyvásárlás a Vonatinfo applikáción belül), mint az üzemeltetésben – utastájékoztatás, elektronikus forgalomirányítás, fedélzeti diagnosztikai eszközök, vállalatirányítás, és még folytathatnánk a sort. A rendszerváltás után lendületét vesztett vasútból mára stabil gazdálkodással és üzemeltetési háttérrel, korszerűbb eszközparkkal büszkélkedő cégcsoport alakult ki. A MÁV-csoport, vállalatai további jelentős állami és európai uniós támogatásokból az elkövetkező években is folytatják a megkezdett fejlesztéseket.

Ha az elszállított utasok számát nézzük, kiderül, hogy 2015–2016-ban több mint 3 millióval, 2017-ben pedig további 1 millió fővel nőtt az utasszám. A nemzetközi utasok száma viszont közel félmillióval nőtt, ami húsz százalék többletet jelent a nemzetközi jegyvásárlásokat tekintve. A tendencia 2018 első felében folytatódott: az év első három hónapjában 136 448 utassal több használta a nemzetközi vonatokat, mint 2017 hasonló időszakában, ismét egyötödnyi bővülést jelentve.

Az igazi előrelépés azonban a belföldi utasok számában tapasztalható: 2017 utolsó negyedévéhez képest az idei első három hónapban bő másfélmillió, az előző év hasonló időszakához képest viszont kishíján két és félmillió utassal többet szállított a MÁV-Start –  részben az esztergomi vonal felújításának köszönhetően. A második és harmadik negyedévre vonatkozóan még ennél is kedvezőbb adatokra lehet számítani, mivel májustól, új, zónázó menetrend szerint közlekednek a vonatok az elmúlt évben villamosított Budapest–Esztergom vasútvonalon. Ide tartozik, hogy évente hozzávetőlegesen száznegyvenmillióan, azon belül is legtöbben a második és a negyedik negyedévben veszik igénybe a MÁV-Start járatait. Ennek fényében érdemes nagyító alá venni az első negyedéves többletteljesítményt.

Korszerű Flirt motorvonat az esztergomi vonalon (fotó: Vörös Attila)

Az esztergomi vonal villamosítása példázza, hogy milyen kedvező változásokat lehet létrehozni egy közlekedési rendszerben, jelentős, tovagyűrűző hatásokkal. A beruházás nem csupán az oszlopok felállítását és a felsővezeték kihúzását foglalta magába, hanem a vasúti pálya teljes átépítését, helyenként második vágány építését. A vonalon modern forgalomirányító berendezést telepítettek, amely a vasúti közlekedés biztonságát szavatolja. Átépültek az állomások épületei, vágányai, kerékpártárolók, valamint parkolókat is kialakítottak. Az utasok kényelmét emelt magasságú peronok és akadálymentesített útvonalak is szolgálják. A modern villamos motorvonatok csendesebbek, gyorsabbak a korábban használt dízelüzemű vonatoknál: az olcsóbb villamos energiának és a fékezési energia visszatáplálásának köszönhetően éves szinten mintegy 260 milliót forinttal csökken a vasúttársaság energiafelhasználása a vonalon, a Desiro motorvonatokra számított gázolajkiadáshoz viszonyítva. A vasútvillamosítás tovagyűrűző hatására példa, hogy az esztergomi vonalról felszabaduló Desirók idén októbertől Debrecen térségében is megjelentek, nagymértékben javítva a térségben az utazás kényelmi körülményein.

Az esztergomi vonal kapacitásbővítése, a gyorsabb eljutási lehetőségek és a vonatok 96 százalékos pontossági mutatója rengeteg embert csábítottak a vonatokra: rövid idő alatt több mint ötven százalékkal többen utaztak a MÁV-Start vonataival, mint a felújítás előtti utolsó év hasonló időszakában. A ráhordó autóbuszjáratok rendszere is módosult, például a vasúti kapcsolatot nélkülöző Pilisszántóról Pilisvörösváron lehet kényelmesen átszállni a Flirt-motorvonatokra, ahol a Budapest-bérlet mellé váltott kiegészítő helyközi Volánbusz-bérleteket is elfogadják; a menetrendváltástól pedig már a kesztölci térségben élők is utazhatnak volánbérlettel a 2-es vonal Dorog és Leányvár állomásokon megálló járataival

Az elmúlt években beszerzett villamos motorvonatokkal csendesebb, kényelmesebb, gyorsabb az utazás, ugyanakkor ezek üzemeltetése által a vasúttársaság részéről is kevesebb költség merül fel. A nemrégiben lezajlott, a folyamatban lévő és az elkövetkező évekre tervezett vasútvonal-korszerűsítések eredményeként egy év múlva lehetőség lesz több vonalon a motorvonatok nagyobb, 160 km/órás végsebességét kihasználni, még jobban csökkentve ezzel az eljutási időket.

Az első emeletes Kiss motorvonatkocsit már szerelik Dunakeszin (fotó: mavcsoport.hu)

Mindemellett további új elővárosi járművek beszerzésére is sor kerül. A korábban megrendelt tizenegy emeletes motorvonat mellé újabb nyolc KISS-szerelvényt rendelhet a MÁV-Start. A Magyarországon újdonságnak számító, nagykapacitású emeletes járművek 2019-től állhatnak forgalomba, ahogy az első IC+-személykocsik is, amelyek december eleje óta már a próbafutásukat végzik. A most gyártásban lévő húsz IC+-kocsi belföldi és nemzetközi forgalomra készül, amiket azonban további hetven IC+ kocsi követheti. A Szolnokon, a MÁV-Start saját fejlesztésében és gyártásában készülő, európai összehasonlításban is minden igényt kielégítő járművek a jelenleg közlekedő, két évtizede kialakított InterCity-kocsik nagy részét leválthatják, illetve magasabb színvonalú szolgáltatások bevezetését is lehetővé teszik.

A saját gyártású, legmodernebb kocsik beszerzésén túl a már meglévő kocsik nagy részét is a MÁV-START maga újítja fel és korszerűsíti szolnoki üzemében. Teljesen új belsőt és új külső színezést is kapnak a korábban a nemzetközi forgalomban és belföldi intercity forgalomban egyaránt használt személykocsik, de a kifejezetten csak a belföldi forgalomra szánt járművek is megújuláson estek, esnek át, szebb belsőt és akár önműködő felszálló ajtókat is kapva. A mellékvonali járművek közül is egyre többet látnak el légjavító berendezéssel, ezzel is szolgálva az utasok kényelmét. Mindemellett a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) is kiveszi részét a vasúti kocsik karbantartásából a MÁV-Start és a DJJ között 2018 nyarán kötött, 2020 végéig szóló, közel húszmilliárd forint értékű szerződésnek köszönhetően. A megállapodás eredményeképpen több üzemképes, korszerűsített vasúti személykocsi közlekedhet az utasok megelégedésére, egyúttal a járműjavító is bővíthette a foglalkoztatottainak létszámát.

A kényelmes utazást nyújtó járművek mellett az utasok szempontjából a másik fontos szempont, hogy a vasúti személyszállítási szolgáltatások könnyen elérhetők és pénztárcakímélők legyenek. Az elektronikus jegyvásárlás terén a MÁV-Start az európai élmezőnyhöz tartozik. Már nem csak a hagyományos, internetes jegyváltással és a menetjegyek otthoni kinyomtatásával lehet elkerülni a sorban állást. A Vonatinfo nevű, telefonos applikáció ugyanis utazást előtt akár pár perccel is lehetővé teszi a menetjegyek és helyjegyek megvásárlását. A vonaton pedig elegendő a telefonkészülék vagy tablet képernyőjén a jegyvizsgálónak bemutatni a visszaigazolásként kapott kódot. Nem egészen fél év alatt több mint félmillió jegyet vásároltak a mind Android, mind iOS operációs rendszerek alatt üzemelő Vonatinfo appal a vasúttársaság utasai, ami amellett, hogy papírtakarékos – és ezáltal hozzájárul a természet védelméhez – jelentős menetdíj-megtakarítást is eredményez az utasoknak. Ráadásul a Vonatinfo alkalmazásba letöltődő menetjegyekre a vasúttársaság tíz százalékos kedvezményt is nyújt. Ma már minden ötödik utas az elektronikus csatornák (jegyautomata, internet vagy mobilalkalmazás) valamelyikén keresztül vásárolja meg menetjegyét, ami az új megoldások népszerűségét mutatja.

Egyre népszerűbbek a kedvezőbb árú jegyek vásárlását biztosító elektronikus jegyértékesítési formák (fotó: iho.hu)

A menetrendi kereső segítségével, interneten vásárolt vasúti jegyekre szintén jár a tíz százalékos menetdíj-kedvezmény. A 2018. január 1-jétől december elejéig vásárolt e-vonatjegyekre nyújtott kedvezmények összértéke meghaladta a  800 millió forintot. Mindeközben a MÁV-Start menetdíjbevétele nem csökkent, mert a jegyautomatás, az internetes és a mobilalkalmazáson keresztüli jegyvásárlásokra adott öt, tíz, illetve húsz százalékos kedvezmények 400 millió forint feletti többletet eredményeztek a 2017 hasonló időszakához képest.  A kedvező áron igénybe vehető vasúti közlekedést más módon is támogatja a MÁV-Start: 2018 márciusa óta napi mintegy százötven peremidős járaton lehet az előzőnél is nagyobb, húsz százalékos kedvezménnyel utazni, amennyiben utazásunk meghaladja a száz kilométert, és e-vonatjeggyel vesszük a menetrendben @ jellel megjelölt járatokat igénybe. A nagyarányú kedvezménnyel a Budapest–Szombathely/Zalaegerszeg, Budapest–Tapolca, Budapest–Balatonszentgyörgy–Nagykanizsa/Keszthely, Budapest–Pécs, Budapest–Eger, Budapest–Sátoraljaújhely, Budapest–Záhony, Budapest–Lőkösháza, Budapest–Szeged, Budapest–Győr és Sopron/Szombathely–Nagykanizsa–Pécs viszonylatokon legalább száz kilométer távolságra közlekedő egyes vonatok utasai élhetnek.

A kedvezményes utazás újabb lépcsőfokát a Televonat szeptemberi bevezetése jelentette. A vasárnap délutáni csúcsidőszakban Nyíregyházáról induló, Debrecenen át Budapestre közlekedő Televonatra a menetdíj összege a szokásosnál kisebb, és érvényesek rá az e-jegyekre vonatkozó kedvezmények is. Így ezzel a járattal Debrecenből Budapestre már kétezer forint alatt eljuthatnak az utasok. A Televonat népszerűségére jellemző, hogy rendszeresen kilencven százalékos vagy teljes kihasználtsággal közlekedik. Igény esetén a Televonat szerelvényét kettő helyett három Flirt motorvonatból állítja ki a MÁV-Start, így akár hatszázan is utazhatnak rajta.

A járművek és szolgáltatások fejlesztése mellett a MÁV nagy figyelmet szentel az utasforgalmat szolgáló infrastruktúra fenntartására, fejlesztésére is. Folyamatosan újulnak meg a vasútállomások utasforgalmi létesítményei. A sokszor többéves munkálatok nem egyszer műemlékileg védett állomásépületek muzeális szintű megújítását eredményezi. 2018 elejére készült el véglegesen a tapolcai állomás jelentősen átalakított, korabeli stílusban megújult felvételi épülete, vagy említhetjük Hajdúdorog, Hajdúböszörmény, Kék, Fényeslitke és Balatonfőkajár-felső épületének felújítását. Ugyan nem látványos, de az üzembiztonsághoz elengedhetetlen karbantartásokat végeztek a kitérőkön, felsővezetéken a Déli pályaudvaron 2018 októberében, és előkészítés alatt áll a Keleti és a Nyugati pályaudvar állomásépületeinek felújítása is. Természetesen a vasútvonal-korszerűsítések részeként, vagy ahhoz kapcsolódóan megújuló, korszerű állomásépületekkel és megállóhelyekkel találkozhatnak az utasok az esztergomi vonalon, a Balaton déli partján, a debreceni és a békéscsabai fővonalon is.

Hamarosan megújul a Budapest–Pusztaszabolcs és a Budapest–Hatvan vasútvonal, ezek a fejlesztések ugyancsak 2018-ban indultak. Folyamatban van a Szerencs–Sátoraljaújhely vasútvonal korszerűsítése és villamosítása: a MÁV a napokban fejezte be saját forrásából a Sárospatak és Sátoraljaújhely közötti szakasz pályafelújítását, így menetrendváltástól újraindulhatott a vonatforgalom. A vasúti pálya teljes egészében megújult: 4,6 kilométeren elkészült a földmű- és pályaszint megemelése és a felújított vágányok visszaépítése. (A Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak állomásokon a pályaépítési munkákat tavaly elvégezte a MÁV.) Az állomásokon még folyamatban van az új biztosítóberendezés telepítése, valamint a sátoraljaújhelyi forgalomirányítási központ kialakítása. A távközlési hálózat, valamint az utastájékoztató rendszer kiépítése is a tervek szerint halad. A Sárospatak és Sátoraljaújhely közötti nyíltvonali részen a felsővezetéket, a biztosítóberendezést és a távközlést a NIF Zrt. építteti ki. A pályaépítési munkákat követően – a felsővezeték-rendszer tartóoszlopait állítják és elkezdték a vezetékhálózat szerelését is. Jövőre fejeződik be a szerencsi villamos alállomás fejlesztése, amely a vonal energiaellátását biztosítja majd. Mezőzombor–Sárospatak között, valamint Sátoraljaújhely állomáson már elkészült a felsővezeték-rendszer. A beruházás eredményeként hamarosan mozdonycsere nélkül és sebességkorlátozások nélkül lehet majd utazni a Hegyköz és Bodrogköz településeiről Miskolc és a főváros felé.

Szintén 2018-ban született döntés az észak-balatoni vasútvonal Balatonfüredig történő villamosításáról és a kivitelező kiválasztásáról. A fejlesztésnek köszönhetően két év múlva környezetkímélő villamos motorvonatokkal, vagy villamos mozdonnyal vontatott szerelvényekkel utazhatnak az utasok a balatoni fürdővárosba.

Egyéb módokon is igyekszik az állami vasúttársaság megteremteni a jó közérzetű utazás feltételeit. Többszáz millió forintot költ a MÁV a vasútvonalak mentén található, illegálisan lerakott hulladék felszámolására (jellemzően mások szemetét takaríttatja el saját költségén a vállalat), s gondot fordít az aluljárók kifestésére is. Az utazások megtervezésében, az utazási információk utasokhoz való eljuttatásában is évről-éve fejlődnek az eszközök, így a Mávinform szolgáltatás és a Vonatinfo mobilalkalmazás mellett 2018-tól a Twitteren és az Instagramon is tájékozódhatnak az utasok az aktuális utazási információkról, illetve megoszthatják élményeiket.

Mindezen fejlesztések eredményeképpen az Eurobarometer 2018 januárjában és februárjában készített felmérése szerint a MÁV-Start utasai az európai átlagnál kedvezőbben ítélik meg a vasúttársaságot és szolgáltatásait. A megkérdezett magyar utasok kilencvenhárom százaléka elégedett a jegyvásárlási szolgáltatásokkal, nyolcvanhárom százaléka elégedett a járatsűrűséggel és hetvenhét százaléka elégedett a járatok megbízhatóságával, menetrendszerűségével. Ezekben a mutatókban a MÁV-Start rendre nyolc–tizenkét százalékkal kedvezőbb megítélésben részesül, mint az átlag európai vasúttársaság és a magyar eredmények megelőzik például a franciaországi, németországi vagy olaszországi eredményeket is.

A MÁV–HÉV vonalain is zajlanak a pályafelújítások, az utasok kényelme érdekében pedig több jegyárusító automatát is kihelyeztek az állomásokra (fotó: mavcsoport.hu)

Az újítások nem csak az országos vasútvonalakon tapasztalhatók, hiszen a MÁV–HÉV üzemeltetésében lévő vonalakon is egyre gyakoribbak. A megszokott HÉV-szerelvények folyamatos karbantartása esetén átmenetileg már a MÁV-Start járműveivel is lehet pótolni a HÉV-eket, így 2018 júniusában Desiro motorvonatok tűntek fel a ráckevei vonalon. A HÉV-vonalak üzemeltetésének hatékonyságát a MÁV–HÉV az üzletszabályzat kisebb kiigazításaival is javította. Ennek hatására 2018 szeptemberétől huszonhét százalékkal több menetjegyet és bérletet vásároltak a Budapest közigazgatási határán kívüli utazások során. A jegyvásárlás feltételeit a MÁV–HÉV és a BKK újabb jegykiadó automaták telepítésével is igyekszik megkönnyíteni.

A hatékony gazdálkodás, a folyamatos fejlesztések, az ügyfélbarát megoldások bevezetése 2018-ban átlagon felüli keresletet indukált a MÁV-csoport keretében bonyolított vasúti szolgáltatások iránt. Az idei a fejlődés éve volt az állami vasúttársaságnál, és a megkezdett beruházásoknak köszönhetően az elkövetkező két évben újabb minőségi szolgáltatások bevezetése várható. Ezek révén az érintett társaságok nem csak gazdasági mutatóik további javulását, hanem az elszállított utasok számának és az utasok megelégedettségének kedvező alakulását is várják.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.