Elkészült a BDŽ első RegioPantere
A bolgár nemzeti vasúttársaság huszonöt villamos motorvonatot rendelt a Škodától. Az első szerelvényt a szerződés aláírásától számított mindössze tizennégy hónap alatt összerakták a csehek. Januárban érkezhet meg Bulgáriába, áprilisban pedig forgalomba is áll.
Az első fecskéről a napokban rántotta le a leplet csehországi, plzeňi üzemében a gyártó. A Škoda-csoport nyilatkozata alapján az, hogy ilyen rövid idő alatt sikerült megépíteni az első vonatot, a legtapasztaltabb projektcsapataik teljes energiabedobásának, a mérnökeik széleskörű szakértelmének, valamint több üzem szoros együttműködésének köszönhető.
A bolgár közlekedési és kommunikációs minisztériumnak mind a huszonöt vonathoz sikerült uniós forrásokat szereznie. A nettó 511,4 millió leva (aktuális árfolyam alapján cirka százmilliárd forint) értékű, a Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervből finanszírozott alaprendelés húsz, távolsági kivitelű szerelvényre vonatkozik, ezek a járművek Szófia és Burgasz, Várna, valamint Rusze között fognak dolgozni. A további öt jármű 127,8 millió leva (25 milliárd forint) költségét pedig a 2021–2027 közötti Közlekedési Összeköttetési Program keretében fizetik ki. A járműbeszerzés részeként a Škoda tizenöt évig felel a vonatok karbantartásáért, amihez egy bulgáriai telephelyet bérel majd ki a cseh vállalat.
A cseh gyártó RegioPanter motorvonatcsaládjához tartozó, négyrészes szerelvények százhatvan kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre képesek, amit 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékről tudnak elérni. A járműcsalád példányai Csehországon kívül Szlovákiában is jól ismertek, de a balti régiót is meghódították már: Lettországban és Észtországban is közlekednek.
A bolgár verziót a balkáni ország egyedi igényeire szabták: a BDŽ által kért színvilágot és utasteret kapják, az utastájékoztató rendszert is fejlesztették, továbbá a bolgár biztosítóberendezésekhez (nemzeti és ETCS) megfelelő járműoldali rendszert telepítenek fel rájuk.
A részben alacsonypadlós, légkondicionált utastérben 333 ülést helyeznek el. A jármű és az utasok biztonságáról kamerarendszer gondoskodik, az utasok komfortérzetét fedélzeti wifi, valamint bolgár nyelven, cirill betűkkel és angolul is kiírt utastájékoztatás emeli. A mozgássérültek utazását két, gombnyomásra előmozduló rámpa és egy akadálymentes mosdó segíti, a kerekesszékkel, babakocsival és kerékpárral közlekedőknek pedig többcélú terek állnak rendelkezésre.
A 034-es sorozatú villamos vonatok az általuk kiváltandó, régi szerelvényeknél alacsonyabb üzemelési költségekkel járnak majd, energiafogyasztásuk is kevesebb, ezáltal hatékonyabb és környezetbarátabb regionális közlekedést tesznek lehetővé. Bulgária első új Škoda-motorvonata várhatóan 2026 áprilisában állhat forgalomba, és a tervek szerint a többi szerelvény is késedelem nélkül, augusztusig befut Bulgáriába.
A Škoda-csoporttól elmondták, a RegioPanter vonatok Európa-szerte eddig összesen körülbelül 160 millió kilométert tettek meg. Jelen megrendelés teljes értéke a Cseh Köztársaság bulgáriai éves exportjának csaknem a felét teszi ki, ezáltal olyan stratégiai kereskedelmi siker, mely megerősíti a Škoda pozícióját a Balkánon, és azt is, hogy az európai és ázsiai gyártók erős versenyében is képes nagyobb megrendeléseket teljesíteni. A BDZ-üzleten felül a cseh vállalat a bolgár fővárosba, Szófiába is szállít nyolc négykocsis metrószerelvényt, 65 millió euró (24,8 milliárd forint) értékben.
A Škoda bő fél évszázad után tér vissza a bolgár piacra, akkor mozdonyokat szállított a BDŽ-nek – számol be a Railway Gazette.
A bolgárok az elmúlt években nagy lendülettel kezdték meg vasúti járműflottájuk fejlesztését. A cseh vonatokon kívül a Siemenstől tizenöt Smartron villamos mozdonyt szereztek be, a Stadlertől hét plusz három kétszintes KISS motorvonatot, az Alstomtól pedig 35 hatrészes, interregionális kivitelű Coradia Stream villamos motorvonatot vásárolnak. Ezen felül a német Deutsche Bahn (DB) 76 jó állapotú, IC1-es távolsági kocsijára is lecsaptak.
(Nyitóképünkön a BDŽ első kész Škoda RegioPantere. Kép forrása: Škoda Group / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!