Aláírták: most már biztosan érkezhetnek az Alstom-motorvonatok a BDZ-hez

iho/vasút   ·   2025.04.29. 12:00
bdz_alstom_coradia

A bolgárok harmincöt hatrészes, interregionális kivitelű Coradia Stream villamos szerelvényt vásárolnak.

A bolgár közlekedési és kommunikációs minisztérium és a francia gyártó által vezetett Bulemu konzorcium a napokban írta alá hivatalosan a 720 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján  hozzávetőlegesen 292 milliárd forint) összértékű megállapodást, egy jócskán elhúzódó közbeszerzési folyamat végén. Habár a döntés már március közepén megszületett, a hivatalos szignózásra csak most, a kötelező türelmi időszakot követően kerülhetett sor.

A beruházás során az Alstom 452 millió euróért (183 milliárd forintért) építheti meg és szállíthatja le a motorvonatokat, további 148 millió euróért (60 milliárd forintért) pedig tizenöt évig karban is tarthatja a járműveket, amihez a konzorciumi partner, a bolgár RVP Invest bocsát majd rendelkezésre megfelelő üzemet.

A hatrészes, százhatvan kilométer per órás sebességre képes, alacsonypadlós motorvonatokat akár ötórás menettartamot is elérő interregionális viszonylatokon veti majd be a nemzeti vasút BDZ. A több mint 320 ülőhelyet kínáló vonatokon külön helyek állnak majd a kerékpárok, babakocsik vagy nagy csomagok rendelkezésére, a szélső két egység lesz hajtott, ezeken oldalanként egy, a közbülső kocsikon pedig két ajtó segíti majd elő az utascserét. A fedélzeten digitális utasszámláló rendszer, konnektorok, valamint négy, szabályozott kibocsátású WC – közülük egy akadálymentes – növeli majd az utasok komfortérzetét. A végleges konfigurációt és színtervet a tervezési szakasz során, a minisztérium igényei szerint alakítja majd ki az Alstom.

A minisztériumtól elmondták, az új vonatok elő fogják segíteni azon állami politika alkalmazását a vasúti személyszállítás terén, melynek célja, hogy több utast vonzzon a rendszeresebb, magasabb szintű, komfortosabb és alacsonyabb kibocsátású szolgáltatás révén.

A vonatok beszerzésére az Európai Unió által támogatott bolgár nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi terv (RRP) 559 millió eurót (cirka 227 milliárd forintot) különített el, a keret viszont csak azokra a járművekre használható ki, melyeket igencsak rövid időn belül, legkésőbb 2026. augusztus végéig leszállít a gyártó.

A bolgár közlekedési és kommunikációs minisztérium a tavalyi év elején írta ki a meghívásos tendert, mely során négy gyártót: az Alstomot, a lengyel Pesát, a cseh Škodát és a svájci Stadlert kérték fel ajánlattételre, tárgyalásos eljárás útján. Eredetileg a Stadlert hirdették ki győztesnek, az azonban júliusban visszalépett, mondván: ilyen szűk határidőt nem tudnak vállalni. Ezt követően a második helyezett lengyel gyártónak szavazott bizalmat a minisztérium, ősszel viszont azt kellett bejelenteniük, hogy egyik gyártó sem képes ilyen rövid idejű teljesítésre. December végén újra felkérték az Alstomot, a Pesát és a Stadlert, hogy véglegesítsék ajánlataikat, ekkor a Stadler ismét kiszállt, a ki-ki meccset pedig végül a franciák nyerték – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a BDZ Alstom-vonatainak látványterve. Kép forrása: Alstom / International Railway Journal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek