Nehéz szüléssel, de az Alstom lett a befutó a bolgárok motorvonattenderén

A franciák harmincöt Coradia villamos szerelvényt szállíthatnak, 445 millió euró értékben. A Škoda egy másik üzlettel vigasztalódhat.
Meghosszabbított beszerzési procedúrát követően az Alstom és az RVP Invest konzorciumát választották ki győztesnek a bolgárok; a járművek tizenöt évnyi karbantartását is magába foglaló üzlet a szerződés aláírását követően lép majd életbe hivatalosan. A kiírás alapján a győztesnek legfeljebb 28 hónapja van arra, hogy a motorvonatokat megépítse és leszállítsa, ezt a kitételt csak az Alstom vállalta.
A vonatok beszerzésére a bolgár nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi terv (RRP) 559 millió eurót (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 223 milliárd forintot) különített el. A keret azonban csak azokra a járművekre használható ki, melyeket meglehetősen rövid időn belül, legkésőbb 2026. augusztus végéig leszállít a gyártó. Ez a tényt az Európai Bizottság is megerősítette, kiemelve, hogy amely vonatok ezen a határidőn kívül érkeznek, azokat az állami költségvetésből kell finanszírozni.
Az Alstom sikere meglehetősen nehéz szüléssel valósult meg. A bolgár közlekedési és kommunikációs minisztérium 2024 elején írta ki a meghívásos tendert, mely során négy gyártót: az Alstomot, a lengyel Pesát, a cseh Škodát és a svájci Stadlert kérték fel ajánlattételre, tárgyalásos eljárás útján. Eredetileg a Stadlert hirdették ki győztesnek, akik azonban júliusban visszaléptek, mivel nem tudták vállalni a rövid határidőt. Ezt követően a második helyezett lengyel gyártónak szavazott bizalmat a minisztérium, ősszel viszont azt kellett bejelenteniük, hogy egyik gyártó sem képes ilyen rövid idejű teljesítésre. December végén újra megkérték az Alstomot, a Pesát és a Stadlert, hogy véglegesítsék ajánlataikat, ekkor a Stadler ismét kiszállt.
Egy másik bolgár járműbeszerzést viszont a Škoda nyert meg az Alstom–RVP Invest párossal szemben: a csehek húsz plusz opcionálisan további öt négyrészes, villamos üzemű RegioPantert szállíthatnak. Alaprendeléskét húsz járművet kértek 258 millió euróért (cirka százmilliárd forintért) kóstál, melyeket a tervek szerint 2026-ban vehet át a bolgár nemzeti vasút BDZ. Az opcionális mennyiség sem marad parlagon, tavaly novemberben be is nyújtották rá az igényt.
A motorvonatok a Szófia és Burgasz, Várna, valamint Rusze közötti távolsági vonatokon fognak pendlizni. A megállapodás a személyzet típusismereti képzését, továbbá tizenöt évnyi gyártói karbantartást is magába foglal – jelenti a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a BDZ Alstom-vonatainak látványterve. Kép forrása: Alstom / International Railway Journal)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!