A biztonságos leszállásért: új ILS Ferihegyen

iho   ·   2016.09.21. 16:15
cim

A Budapest Airport szakemberei befejezték a két legnagyobb forgalmú futópálya irányban a műszeres leszállító berendezés, az úgynevezett ILS cseréjét. Ezekben a napokban már tesztüzemben ellenőrzik a világszínvonalú műszaki eszközöket, olvasható a reptérkezelő közleményében.

A ferihegyi 13-as jobb pálya küszöb, és a gumicsíkoktól fekete földetérési zóna a siklópálya-adóval

ILS CAT IIIB – ez a titokzatos betűszó repülős szaknyelven azt jelenti, hogy egy adott repülőtér rendelkezik-e a világ jelenleg elérhető legkorszerűbb műszeres leszállító berendezésével. Budapesten még idén tavasszal kezdődött a két legnagyobb forgalmú pályavégen (a 2. futópálya vecsési végén és az 1. futópálya XVIII. kerületi végén) ezeknek a berendezéseknek a telepítése. A cél az volt, hogy a ferihegyi repülőtér is rendelkezzen a jelenleg legkorszerűbbnek tartott műszeres leszállító berendezéssel, másrészt, hogy még az őszi–téli ködök előtt mind a két pályán bevizsgálva és kipróbálva működjenek a rádiónavigációs eszközök.

A repülőgépek (és az utasok) biztonságát segítő számos eszköz között az egyik legfontosabb a repülőtéren az ILS, azaz a műszeres leszállító berendezések megbízható működése, amelyekre elsősorban éjszaka, esőben, hóban és nagy ködben van igazán szükség. A most telepített berendezéseknek köszönhetően a pilótáknak akár 15 méteres függőleges és 50 méteres vízszintes látás mellett is lehetővé válik a leszállás, ezt jelenti az ILS CAT IIIB követelmények teljesítése. Mindez nagyban növeli repülés biztonságát annak legkritikusabb szakaszában, a leszállás idején.

A túlsó küszöb után a 13-as jobb pálya iránysáv-adói

A korszerű ILS nagyon pontos rádiósugarakat bocsát ki a földről, amelynek alapján a repülőgép műszerei megmutatják a pilótáknak, hogy merre húzódik a beton futópálya középvonala, hol van a pálya földet éréshez kijelölt pontja és hogyan tudják tartani a leszálláshoz szükséges három fokos siklószöget. A most telepített berendezés rádiójeleit már tizennyolc kilométeres távolságból képesek érzékelni a repülőgép műszerei. A nehéz időjárási körülmények közötti biztonságos leszálláshoz egyformán szükség van a repülőtér és az érkező repülőgépek megfelelő műszerezettségére valamint a pilóták megfelelő szintű képesítésére.

– A mostani beruházásunkkal a budapesti repülőtér Európa legbiztonságosabban megközelíthető repülőterei közé került, hiszen számunkra is kiemelkedő jelentősége van az utasok és a repülőgépek biztonságának – mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: – Az új ILS-berendezések telepítése csak az idén 465 millió forintos beruházást jelentett, mindez része a BUD 2020 nevű, ötéves, ötvenmilliárd forintos repülőtér fejlesztési programunknak. Az ehhez hasonló fejlesztések elengedhetetlenek a repülőtér biztonságos üzemeltetéséhez, az elvégzett munka alapján a kollégáim jelesre vizsgáztak mind a rendszer berepülése, mind a zökkenőmentes hatósági átvétel során.

Az ILS telepítésének és működésének vázlata

Amint erről egyébként portálunk beszámolt, tavaly augusztusban emlékezhettünk meg a polgári légiközlekedés az első sikeres, az ILS-rendszerrel végrehajtott, teljesen automata leszállásáról, amit 1965 augusztusában egy ma már kevésbé ismert brit utasszállító, egy Hawker Siddeley Trident hajtott végre egy Le Bourget–Heathrow-járat alkalmával. A G-ARPR lajstromjelű háromhajtóműves gépet az ILS nem egyszerűen pontosan a pályára vezette, hanem a pilóták beavatkozása nélkül kilebegtette és simán a betonra is tette.

Az ILS-rendszer iránysáv-adóját (localizer), amely a pálya középvonalától való eltérést jelzi a pilótának, a pálya túlsó küszöbe után helyezik el, a siklópálya-adót (glideslope) a földetérési zónánál telepítik a pálya mellett.

Az úttörő vakleszálló típus, a HS Trident

A hagyományos, tűkkel-mutatókkal dolgozó ILS-műszerek mellett a pilótafülkék mai képernyős kijelzőin is megjelennek az ILS-adatok, de a műszer szerinti megközelítéskor az ILS adatait a repülőgép saját számítógépe dolgozza fel, és eszerint vezérelheti a robotpilóta a megközelítést.

Portálunk egyébként néhány éve azt is felidézte, hogyan adott hírt az ILS-rendszer megjelenéséről a korabeli magyar repülőújság.

A Repülés című lap a hatvanas években az akkori ILS-kijelzőről

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

MentésMentésMentésMentés

Kapcsolódó hírek