Továbbra is gyakoriak a lézeres zavarások Budapest légterében. A repülésbiztonságért felelős HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányítóihoz idén eddig közel ötven bejelentés érkezett a gépek személyzetétől, amit a vállalat minden esetben jelentett az illetékes hatóságoknak, adja hírül az irányító szervezet közleménye.

Tavaly közel száz alkalommal jeleztek a pilóták lézeres zavarást. A szakemberek arra számítanak, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is az őszi-téli időszakban növekszik meg az ilyen incidensek száma. Ezt látszik igazolni, hogy az idei esetek egyötöde az elmúlt egy hónapban történt. Budapesten arra is volt már példa, hogy landoláskor a lézerfénnyel elvakított kapitánytól a másodpilótának kellett átvennie a repülő irányítását.

(fotó: FAA)

A kiskereskedelmi forgalomban is kapható, kézben hordozható lézerekkel akár tíz kilométerről is meg lehet zavarni a pilótákat. A fővárosi repülőtérre érkező, vagy innen induló járatok utasaira közvetlen veszélyt jelentő lézeres zavarás nemcsak elterelheti a gép személyzetének figyelmét, el is vakíthatja őket, ami maradandó egészségkárosodást, illetve a legnagyobb koncentrációt igénylő fel- vagy leszállási manőverek közben komoly balesetveszélyt okoz. A pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minősül és akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.

Mint portálunk korábban beszámolt róla, világszerte egyre komolyabb problémáról van szó, és egyáltalán nem csak a közforgalmi repülést veszélyeztetik a lézerezők, hanem például az éjszaka is dolgozó szolgálatok gépet, amelyek rendszerint alacsonyan és lassan repülnek, mint például a mentőhelikopterek vagy rendőrségi járművek.

Arról is beszámoltunk, hogy az európai légügyi hatóság konferencián foglalkozott a problémával, ennek kapcsán portálunk szakértője elmondta, a lézerezés következménye az lehet, hogy a pilóta a műszereit sem tudja követni egy ideig, illetve az elvakítás következtében megzavarodhat a leszállás végső, látás szerint, manuálisan végrehajtott szakaszában.

Hogyan lehet mégis csökkenteni valamiképp a lézerezés veszélyét? A HUNALPA elnöke jelezte, a baj az, hogy akik ezzel játszanak, többnyire nem is tudják, milyen kockázatot jelent, ha „meglézereznek” egy közeledő repülőgépet. A közforgalmi pilóták hazai szervezetének vezetője szerint a megoldás a vakításra alkalmas eszközök kereskedelmi forgalmának korlátozása lenne. A lézerekkel kapcsolatos felvilágosítás nem biztos, hogy elégséges, ezt az Egyesült Államokban próbálták ki: az FAA néhány éve indított felvilágosító kampánya nyomán sajnos nem csökkent a lézeres incidensek száma.

Ezzel is magyarázható,írtuk, hogy a figyelem a védelem lehetséges eszközei felé fordult, egyrészt, ami költséges, védőréteggel bevonni a pilótafülke ablakait, a másik egy minden időben hordható, a látási teljesítményt nem rontó szemüveg, ami megakadályozza az átmeneti látászavart és a pilóta szemének károsodását.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!