A kilencvenes évek közepén, a szegedi székhelyű Tisza Volán részvénytársaság vezetősége – Debrecen után másodikként – úgy döntött, hogy a hagyományos dízelüzemű autóbuszok mellett sűrítettföldgáz-üzemű (CNG) járműveket is beszerez.

Az elképzelés megvalósításához két csuklós autóbusz érkezett a városba. Mindkét jármű korábban kiállításokon szerepelt bemutatóbuszként. Az ELM-395 rendszámot viselő, 280.52F típusjelzéssel azonosított Ikarust eredetileg orosz exportra szánták, végül úgy döntöttek, hogy a Rába és a holland Deltec cég együttműködésében fejlesztett gázmotorral szerelve bemutatópéldányt készítenek belőle. A második, ELR-401 rendszámú, Ikarus 280.52/B típusjelzésű Ikarust pedig a Rába és az ausztrál Transcom közös fejlesztésű gázmotorjával szerelték fel. Mindkét autóbuszt az akkoriban alkalmazott Praga-típusúnál korszerűbb, ZF automata váltóval szállították. A járművek karosszériája a hagyományos Ikarus formatervet képviselte, a feltűnőbb változásokat a tetőn elhelyezett gáztartály, megerősített vázszerkezet, és az emiatt kialakított kisebb vezetőfülke-oldali ablak mutatta. A két autóbusz a kilencvenhatos Budapesti Nemzetközi Vásár után érkezett a szegedi Bakay Nándor utcai telephelyre, ahol szeptemberi átadásukat követően álltak forgalomba. Az elképzelés megvalósítását támogatta, hogy az akkori gázszolgáltató sűrítettföldgáz-üzemű járműveket kiszolgáló üzemanyagtöltő állomást nyitott a közeli Vásárhelyi Pál utcában.

A két autóbusz már ősszel meg is kezdte az utasok szállítását. A 395 a Mars téri, míg a 401 a makkosházi decentrumban állomásozott. Két év múlva egy újabb Rába-Deltec földgázmotorral, de Voith automata váltóval szerelt bemutatójármű érkezett a városba, az ezzel szerzett tapasztalatok alapján megfogalmazhatták a következő beszerzésekre vonatkozó koncepciót.

Az ezredfordulót megelőzően, 1999-ben megérkeztek az első, sorozatban gyártott gázüzemű Ikarusok: augusztusban kettő (GMY rendszámúak), szeptemberben tíz (GOX sorozat), októberben négy (HBA sorozat) csuklós, decemberben pedig nyolc szóló (HCT sorozat) autóbusz. A program három évvel később négy szóló és négy csuklós járművel folytatódott, amelyek egyben az Ikarus 200-as széria utolsó autóbuszai voltak.

A gázüzeműbusz-beszerzés keretében több Ikarus busz már nem érkezett, 2005-ben négy, majd 2006-ban további kettő alacsonypadlós Mercedes Citaro érkezett, négy évre rá pedig három bérelt Jelcz-típusú autóbusz gyarapította a gázbuszok állományát.

A '96-ban beszerzett járművek a kétezres évek második felében a dorozsmai utasokat szállították leginkább. Öt évvel ezelőtt mindkét járművet felújították – ezzel egyidőben eltűntek a környezetbarát üzemet hirdető reklámaik is.

Tavaly viszont már nem szállítottak utasokat a városban. Húsz éves pályafutásuk során készült fotókkal e két különleges járműre emlékezünk.

Tiszta levegő reklámmal matricázott ELM-395 érkezik a Mars térre (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!