A Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. alkotta ÉB 2018 Konzorcium nettó 23 milliárd 50 millió forintért végezheti el az észak-balatoni vasútvonal részleges villamosításának és a kapcsolódó fejlesztéseknek a munkálatait. Ez az összeg ugyan 920 millió forinttal több az eredetileg kalkuláltnál, ám a másik két pályázó (a Swietelsky Vasúttechnika Kft., illetve a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta DS Konzorcium) ajánlata 65 millió, illetve 43 millió forinttal még ezt is meghaladta.

A TED-en a napokban megjelent hirdetmény szerint a szerződést július 4-én kötötték meg, tehát az eljárás eredményes volt, a NIF Zrt. kipótolja közel egymilliárd forinttal a villamosításra szánt keretet. Mint emlékezhetünk, a nemzeti infrastruktúra-fejlesztő a beruházást a „központi régión kívüli városi és elővárosi közlekedés” című fejezetbe sorolta be, hogy megkaphassa az EU pénzügyi támogatását a projektre, így az is lehet, hogy az euróban megítélt eredeti összeg a rosszabb árfolyam miatt így is kiadja a különbözetet.

A korábbi hirdetmény alapján szerződéskötéstől számított harminc hónapja van a kivitelezőknek a munkálatokra, tehát 2021. január 4-éig kell átadniuk a villamosított és részben felújított vonalat, de ez nem azt jelenti, hogy szeptembertől már neki is látnak a beruházásnak. A közbeszerzés része ugyanis az 50 Hz-es 2×25 kV-os váltakozó áramú villamos felsővezeték tervezése 64,5 vágánykilométeren, villamos vontatási alállomás tervezése, optikai kábel tervezése, a kivitelezéshez szükséges kiviteli és engedélyezési, illetve egyesített tervek készítése. Először tehát tervezni kell, és csak az engedélyezett tervek birtokában lehet a bulldózereket beizzítani.

Balatonfüred és Tapolca között még 2021 után is vihetik dízelmozdonyok a vonatokat (fotó: a szerző)

A fentieken túl a kivitelezőknek az alábbi munkálatokat kell elvégezniük:

  • Szabadbattyán–Balatonfüred vasútvonal villamosítása, oszlopsorra telepített alállomási kitáplálóvezeték kiépítésével,
  • villamos vontatási alállomás kivitelezése, Szabadbattyánban a meglévő 120/25 kV-os alállomás bővítése és átépítése,
  • optikai kábel építése, felsővezeték-energiatávvezérlés (FET) létesítése,
  • Szabadbattyán és Balatonfüred közötti vonalszakasz fenntartási szabályozása,
  • tizenegy kitérő cseréje, illetve beépítése, alépítmény-megerősítéssel,
  • 5,4 kilométeren vágányépítés, alépítmény-megerősítéssel,
  • Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Alsóörs állomások átépítése 55 centiméteres magasperonokkal és aluljárókkal, akadálymentesítés,
  • egy útátjáró és egy gyalogosátjáró építése/átépítése,
  • hét esőbeálló létesítése,
  • Alsóörsön mozdonyszín létesítése felsővezeték-karbantartó jármű tárolásához,
  • öt állomáson a jelfeladással kiegészített jelfogófüggéses biztosítóberendezés átalakítása, üzembe helyezése,
  • közüzemi keresztezések szabványosítása.

Mint emlékezhetünk rá, ez már a második közbeszerzési felhívás a 29-es vonal villamosítására, mert az elsőbe annyi mindent belevettek, hogy a végén nem volt rá keret.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!