Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal garanciákat akar a Boeing új 777X variánsa, közelebbről annak egyik legérdekesebb újdonsága miatt. Mint arról korábban többször beszámoltunk, annak érdekében, hogy a gép nagyobb fesztávval is használhassa az eddigi állóhelyeket, a szárnyvéget a Boeing felhajthatóra tervezi, akár az állandó helyszűkével küszködő repülőgép-hordozókon üzemelő harci gépekét.

777X gurulás közben, felhajtott szárnyvéggel<br>(fotók, rajzok: Boeing)

Legutóbb a Dubai szalon alkalmából hozott nyilvánosságra a gyártó részleteket arról, hogyan történik a fel- és lehajtás használata és működtetése a pilóták szemszögéből: röviden összefoglalva automata üzemmódban hajlanának fel a szárnyvégek leszállás utáni kiguruláskor, ha a gép sebessége egy adott érték alá csökken, viszont a pilóták kapcsolják felszállás előtt a szárnyvégeket lehajtott és biztosított állapotba, ez ügyben visszajelzéseket kapnak a műszerfalon és a farokrész kameráján keresztül. A szárnyvég pozíciója az ellenőrző listáknak is része lesz..

Az amerikai szövetségi légügyi hivatal leszögezi, a szárnyvégek nem megfelelő helyzete katasztrófa-veszéllyel jár repülés közben. A hatóság azt szeretné, hogy a gyártó alaposabban gondolja át, mit kell tennie a helytelen konfiguráció elkerülésére. A Dubaiban közölt részletekre válaszul az FAA egynél több lehetőséget követel, ami riasztaná a személyzetet, ha a szárnyvég nincs teljesen rögzített állapotban. Egymástól függetlenül két rendszer kellene, hogy ellenőrizze a mechanizációt, és nem egyszerűen riasztani kell a pilótákat, ha valami nem stimmel: a rendszer meg is akadályozná a gép felszállását.

Az egyik kapcsoló a pilótafülkében: a rossz konfiguráció katasztrófaveszéllyel jár

Ugyancsak fontos kérdés az FAA részéről, hogy vajon a szárnyvég, illetve mozgató mechanizmusa elvisel-e minden lehetséges terhelést, aminek a szárny külső része ki van téve repülés közben. Fizikailag is  meg kell akadályozni a szárnyvég nem megfelelő mozgását, a lehajtott szárnyvég felhajtását repülés közben, a rendszer a földön 65 csomós széllökések esetén is megbízhatóan kell, hogy működjön.

Sok más feltétel mellett még az is kritérium, hogy a felhajtott szárnyvégek ne korlátozzák a guruló gép láthatóságát, különösen éjszaka. Arra nézve is szükséges megfelelő kialakítás, hogy a szárnyvég ne okozhasson sérüléseket a földi kiszolgáló személyzet tagjainak. Ezen túl garantálni kellene a gép vezethetőségét a földön és a levegőben is, ha mindeme biztosítékok ellenére a szárnyvégek működtetésében hiba állna elő, illetve ha a két szárnyvég pozíciója nem szimmetrikus.

Boeing-gyártmány a fedélzeten: a polgári hatóság biztonsági garanciákat követel

Ha másból nem, az FAA aggodalmaiból is érzékelhető, mennyire új és érdekes megoldást alkalmaz a Boeing a 777X esetében. Most már csak az a kérdés, hogy a gyártók is számoltak-e a hatóság igényeivel, és a felhajtható szárnyvég ügye nem hátráltatja-e majd a légialkalmassági engedély megszerzését a típusra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!