Az első igazi 757-es utód: az Airbus nem véletlenül sietett ennek a verziónak az első felszállásával, mielőtt a versenytárs bejelentette volna, hogy valóban megépíti a maga közepes-hosszú távra tervezett, teljesen új típusát. A 321LR lényege: keskenytörzsű utasszállítókkal olcsón repülni elsősorban az észak-atlanti vonalakon, Európa és az USA keleti partvidéke között. (Amit tavaly a Norwegian 737 NG-kel majd MAX-okkal kezdett, de kisebb utasszámmal).

A 321 LR-ről maga az Airbus leköszönt eladási főnöke, John Leahy mondta, hogy feleslegessé teszi a „piacközép” Boeing 797-es fejlesztésének terveit. Az alap a 321neo, amelynek kapacitása 240 utas, az LR változat – 206 utassal – viszont 4000 mérföld, vagyis 7400 kilométer hosszú vonalakat repülhet. Ehhez megnövelt maximális felszálló súly (97 tonna) és még egy kiegészítő üzemanyagtartály elhelyezése volt szükséges a szárnyközép-szekcióban. A kisebb utasszám lehetővé teszi (nyilván business osztályon) fekhellyé alakítható ülések elhelyezését is, ezzel az Airbus nyilván a hálózati légitársaságokat is be akarja vonni a vevőkörbe.

A festés is egyértelmű utalás: repülés Párizs és New York között... (fotók: Airbus)

A változat első repülésére Hamburgban került sor, a gép két óra 36 percet töltött a levegőben, ez a példány a két lehetséges közül a CFM Leap-1A hajtóműveket használja. (Annak ellenére, hogy a másik, a P&W GTF rendszerű hajtóműve valamivel kevesebbet fogyaszt, de az eddigi tapasztalatok eléggé egyértelművé teszik a CFM-típus nagyobb megbízhatóságát.)

A gyártó, miután nem új típusról és nem új hajtóműről van szó, mindössze száz órás berepülési programot kell, hogy végrehajtson, ebben természetesen lesznek transzatlanti vonalpróbák is, jelezvén, ahogy az Airbus közleménye fogalmaz: az A321neo (és nyilván ennek LR-változata) „a Middle of the Market igazi választása”.

A jelek szerint az Airbus a keskenytörzsűekre is átviszi a 350-eseken sikeres fekete tónust a pilótafülke ablakai körül

A közlemény hangsúlyozza tehát, hogy új piacok meghódításáról van szó, az európai gyártó legnagyobb hatótávolságú keskenytörzsű típusa és a legkisebb, de elég koros konstrukciónak számító szélestörzsű, az A330-as felé közelíti az utasszállító családot.

A Reuters az Airbus köreiből származó információra hivatkozva közli, hogy a cégnek ez csak az első lépése az értékes piaci szegmens lefedésére. A Boeing MOM 797-ese, ha idén bejelentik a program indulását, feltehetően teljesen új, nyilván a legfrissebb technológiákat alkalmazó kétfolyosós konstrukció lesz, 8300–9500 kilométeres hatótávval, a gép befogadó képessége pedig a 270-es határ felé közelít.

Fogadás landolás után

Az Airbus erre is a 321-essel válaszol, méghozzá egy 100 tonnás felszálló súlyú változattal, amihez hosszabb törzs, erősebb futók és erősebb hajtóművek kellenek. A következő lehetőség, amit az Airbus mérlegel, egy új szárny lenne a géphez, ami könnyebb és nagyobb fesztávolságú lenne, ennek hatalmas előnye, hogy kisebb hajtómű-teljesítménnyel is elérhető a paraméterek javítása, viszont az új szárny jelentősen növelné az altípus fejlesztésének költségeit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!