A 2017-ben bekövetkezett csőd óta a sokadik kijelölt dátum múlt el néhány napja anélkül, hogy sikerült volna az olasz nemzeti légitársaság sorsát eldönteni. Legutóbb márciusban foglalkoztunk részletesen az Alitalia helyzetével, egy akkor lejárt határidő és egy akkor esedékes sztrájkfenyegetés kapcsán. A helyzet azóta annyit változott, hogy egy racionálisnak látszó megoldás is ellehetetlenülni látszik.

November első felében jelentették be, hogy a mentőakció egyik fontos résztvevője, a római repülőtér üzemeltetője, az Atlantia, „megfelelő feltételek hiányában” kiszállt a folyamatból, egyfelől nem tartja elfogadhatónak a jövőbeni vállalat vezetési struktúráját, másrészt továbbra is tisztázatlanok az olyan kérdések, mint a kormány részéről folyósítandó pénzügyi támogatás és annak uniós jóváhagyása. Mint erről sok esetben beszámoltunk, Brüsszel az EU versenyszabályoknak megfelelően nem ellenzi, ha az illető állam átalakításra, fejlesztésre, strukturális módosításokra ad hitelt, tiltja viszont a működési költségek átvállalását.

(fotók: Alitalia)

Ugyancsak a legutóbbi határidő lejáratkor nyilatkozott az olasz vasúttársaság szkeptikusan a tisztázatlan körülményekről, miután korábban a legészszerűbbnek látszó tervvel jelentkezett. A Ferrovie dello Stato nem egyszerűen részvénytulajdonosa lenne az újjáalakuló légitársaságnak, a lényeg a légi és vasúti járatok okos összehangolása lenne, amelynek révén kiválthatók a gazdaságosan nemigen üzemeltethető belföldi járatok, a szuperexpresszek lehetnének a ráhordói a tengerentúli, nyereséggel üzemeltethető vonalaknak. Most a vasúttársaság is azt közölte, hiányolja az új közös cég felállításának világos feltételeit.

Az amerikai Delta egyelőre még szerepel a lehetséges ajánlattevők között, a Lufthansa azonban, legalábbis a közeljövőben, már nem akar részese lenni az Alitalia feltámasztásának.

Az olaszországi pilóta- és légiutaskísérő szakszervezetek föderációja, az FNTA is elsősorban a kormányt sürgeti, teremtse meg a tovább lépéshez szükséges feltételeket, de közben azt követeli, hogy az átalakulás semmiképp ne érintse hátrányosan az Alitalia állományát.

A hosszú várakozás súlyosan károsítja a légitársaságot, aláaknázza a talpra állás esélyeit, hangzik a szervezet nyilatkozata. Ugyanakkor az érdekvédelem elutasít minden olyan megoldást, ami a géppark csökkentésével, utasszállítók pótlás nélküli kivonásával (és nyilván személyzetek leépítésével) jár, ami pedig gyaníthatóan elkerülhetetlen lenne egy észszerű modernizálás folyamatában. Mindenesetre a szakszervezetek most december 13-ára terveznek sztrájkot a „lassú agónia” elleni tiltakozásul.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!