Nettó 319 millió forintért számolhatja fel a kivitelező a Szabadbattyán–Tapolca vasútvonal 335–337 szelvényközében a lejtőmozgást, derül ki a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőből. A MÁV Zrt. pályázatára három ajánlat érkezett, a munkát a Strabag MML Kft. nyerte el.

A szerződés szerint a következő munkákat kell elvégezni: a Szabadbattyán–Tapolca vasútvonal 335–337 hm közötti pályaszakasz helyreállítása kiviteli tervek alapján, vasúti pályaépítés-bontás, rézsűmegtámasztó szerkezet építése, megtámasztó szerkezet víztelenítése, földmunka területbiztosításhoz, víztelenítés, víztelenítő csápok kiépítése, kábelvédelmi terv készítése és monitoring rendszer kiépítése. Az értesítőből kiderül, hogy alvállalkozók bevonására is sor kerül.

Ereszkedés Akarattyára<br>(fotók: Vörös Attila)

Ezt megelőzően, még a múlt hónapban tárgyalta a balatonkenesei önkormányzat képviselőtestülete a kérdést, és mintegy 5 600 000 forint önrészt szavazott meg, hogy elindulhasson az „Omlás- és csúszásveszélyes partfalak állékonyságának biztosítása” nevű pályázaton. Az önkormányzat a pályázaton a MÁV Zrt.-vel alkot konzorciumot – a cél: az Akácfa utcai, ugyancsak vasútközeli gabion támfal megerősítése. Az ottani munkálatok összköltsége meghaladja az 50 millió forintot.

A Balaton északi partján 1909. július 1-jén indult meg a vasúti forgalom. Amióta vasút fut az Akarattya és Fűzfő közötti szakaszon, egytucatszor fordult elő komolyabb megcsúszás: 1998. május 9-én például 20 ezer tonna föld omlott a vasúti pályára, szerencsére komolyabb következmény nélkül. Legutóbb 2010 kora tavaszán, majd az év nyarán kellett 10 kilométer per órás sebességkorlátozást elrendelni a lejtmozgásos szakaszon, sőt, egy ideig a vonatforgalom is szünetelt.

A jelenség lényegéről és egy korábbi megelőző eljárásról itt olvashatnak.

Az alagútból kibújva a nehéz szakasz után már csak egy laza tó körüli vonatozás vár a tapolcai vonatokra