Ősi repülő szabály: több repülőgép található az óceánban, mint tengeralattjáró az égen. Nos, a 2015-ben megrendezett makettkiállításon mindkettővel találkozhattunk, egészen a szárazföldi hadviselés sok acélos képviselőjéig. Ha a türelem és a precízió sport lenne, lényegesen több olimpikon lenne a világon, higgyék el nekem! Olyan emberek munkáit láthatjuk, akik szabadidejük nagy részét arra tették fel, hogy bámulatos aprólékossággal elkészített makettjeiket, gyűjteményeiket elénk, a mechanika világában mozgó laikusok, és szakértők elé tárják.

Hát lássunk neki röviden.

A kiállítás 1:48-as méretarányú makettjeiből: magyar és német Messerschmittek, japán Zéró, brit Hurricane, szovjet Rata, T6-os Texan kiképző<br>Kattintson a képre, és nézze meg a szerző galériáját!

Talán szomorú bejelentés a relikviák szerelmeseinek, hogy a kiállítóhely felé haladva oldalra tekintve talán utoljára tekinthetjük meg a Szolnoki Repülőmúzeumot, jelenlegi egységében.

Maga a rendezvény nem különösebben nagy területen, néhány helységben csupán, de annál jobban kihasználva a teret nyújtja nekünk a tervezés apró, és sokoldalú csodáját, még egy laikusnak is. A nagyteremben körbejárhatjuk az égi, földi, és szárazföldi harcászati és szállítóeszközöket, elindulva az egykor magyar Krayer festékgyár katalógusaitól, elhaladva az égi lovagok pontos rekonstrukciói mellett.

Itt ki kell emelnem olyan méltán híres pilóták és szerzők nevét, akik sokaknak ismeretlenül védték az eget egykoron. A tizenkilenc győzelmes légi csatás Kiss József hadnagy Albatros D. III-as gépének makettje is látható volt. Az égbolt lovagja, Kiss József arról vált ismertté, hogy különleges taktikai módszerével jószerével nem lőtte le, hanem inkább leszállásra kényszeríttette az ellenséges gépeket.

Egy kanadai pilóta által repült Spitfire IX-es motorburkolatok nélkül, ügyes kezek formálta motorágy és a motor, valamint a hozzátartozó különböző alkatrészek, csővezetékek

Tobak Tibor ezredes repülőgépével is találkozhatunk, aki gépével, a Messerschmitttel, öt légi csatában győzedelmeskedett, ám ezekből csak négyet igazoltak. A pilóta később több könyvet is publikált, és a repülésen kívül a horgászatnak hódolt, ám erről nem készült modell.

Némely makett mellett pontozólapot láthattunk, ezek versenyen is részt vesznek, valamely apró kreációk pedig pusztán az aprólékos kidolgozottságukkal, törékeny egységükkel nyűgöztek le minden fürkésző szempárt, ahogyan azt a MiG-19PM „Farmer” makettje a típus 55 évvel ezelőtti érkezését idézte, vagy akár a MiG-21MF, amelynél a repülőgépet éppen ellátó szakszemélyzet munkáját is megtekinthettük. A Mi-24-es harcihelikoptert pedig gombokkal vezérelve olyan hangok kiadására ösztökélhettük, mintha a valódit hallottuk volna.

A pápai 47. honi vadászrepülő ezred 4605-ös oldalszámú gépe valamikor az 1970-es évek elejéről kiszolgálás közben, a pilóta a nyitott kabintetővel álló gép mellett várakozik

Az épület többi részében számos kiegészítőt is vásárolhattunk, katalógust, régi korokra emlékeztető tárgyakat, akár humoros, akár szükséges kellékeit a modellezésnek. Tisztelettel adózunk a precíz munkáikért azoknak, akik ha nem is úgy álmodnak a jövőről, mint Howard Hughes, inkább megépítik azt, úgy, hogy méltó legyen egykori feltalálóinak, hőseinek!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!