Az Ebihoreanul.ro nagyváradi portál arról számolt be, hogy Razvan Cuc, a múlt héten megbuktatott, de még hivatalban lévő román kormány szállításügyi minisztere a román-magyar államhatár melletti autópályaszakasz építőtelepén tett kedd délutáni látogatásán a várható tényt történelmi tettnek nevezte. A miniszter azt nyilatkozta: "mindenki azt mondta, hogy Magyarország készen lesz az autópályával, és Románia nem lesz képes a forgalom fogadására. És lám, itt a meglepetés: Románia hatvanöt százalékban készen van az autópályával, még egy kevés van hátra és a magyarok előtt befejezzük a munkát. Ez pedig szerintem rendkívül pozitív fejlemény".

A nagyváradi portál megjegyezte, a miniszter egy olyan 5,35 kilométeres autópályacsonk gyors megépítését tekinti történelmi tettnek, amely két falut köt össze, és amelynek semmilyen jelentősége nincsen mindaddig, amíg a határon átvezető épülő szakasz végétől nem lehet autópályán folytatni az utat. A portál szerint a további bihari autópálya-szakaszok építőtelepei ma is úgy állnak, ahogy az amerikai Bechtel társaság közel tíz éve otthagyta őket. Az M4-es magyarországi autópályával találkozó romániai A3-as pálya határ melletti rövid szakaszán a múlt héten kezdték az aszfaltozást, és négy kilométeren mindkét forgalmi irányban le is tették az első aszfaltréteget. Az építő Trameco SA, Vahostav SK, Drumuri Bihor SA, Drum Asfalt Srl, valamint az East Water Drillings SL társaságok által alkotott román-szlovák konzorcium képviselője elmondta, hogy reményeik szerint még az év végéig befejezik a munkát, de hozzátette: ez függ az időjárás alakulásától is. A Bihar megyei prefektus hivatala ez év júliusában azt közölte, hogy a közútkezelő ugyanezt a román-szlovák konzorciumot hirdette ki győztesnek a szomszédos Bihar–Bisztraterebes huszonnyolc és fél kilométeres szakasz befejezésére kiírt pályázatban, valamint a Constructii SA és a Hidroelektra Mehanizacija DD román-horvát konzorciumot a szomszédos Bisztraterebes–Berettyószéplak 26,35 kilométeres szakaszra, de a kivitelezési szerződéseket azóta sem írták alá.

A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután a Bechtel hat év alatt csak ötvenkét kilométer pályát épített, majd leállt a munkálatokkal. A felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést. A pályából mindeddig a Kolozsvár mellett elhaladó Magyarnádas–Aranyosgyéres hatvanegy kilométeres szakasz, és a Marosvásárhelyhez közel eső Radnót–Nyárádtő közötti tizennégy kilométeres szakasz épült meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!