Megtörtént az első olyan repülőesemény, amely a nagyobbik gép lezuhanásához vezetett, és amelyet a jelek szerint bizonyíthatóan egy drón okozott az Egyesült Államokban. Szerencsére nem egy nagy utasszállító esett áldozatául a találkozásnak, hanem egy Robinson R22-es, nálunk is ismert kétszemélyes könnyű helikopter. De az incidens arra is rávilágít, amit az aviatika sok képviselője állított korábban: nemcsak a repülőtereket megközelítő utas- és teherszállítók kerülhetnek veszélybe drónok miatt, hanem a kisebb magasságban repülő bármiféle ember-vezette eszközök – bárhol...

Az eset Dél-Karolinában történt, a helikopterrel kiképzést végeztek, lebegést gyakoroltak,  amikor az oktató elmondása szerint a drón – valószínűleg egy kínai gyártmányú négyrotoros Phantom – felbukkant a gép előtt. Az oktató átvette a kormányt és kitérő manőverrel próbálkozott, hogy elkerülje az ütközést. A másik szerkezettel nem is ütközött, viszont a farokrotor közben érintett egy fát, és a Robinson végül a földön kötött ki az oldalára fordulva. Személyi sérülés szerencsére nem történt.

Korábban is volt már példa drónnal történt ütközésre, tavaly szeptemberben például egy katonai helikopter kapott el egy ilyen kis gépezetet New Yorkban. Épp a mostani incidenst megelőző napokban jelentettek egy valószínű drónütközést Kanadából egy kisebb charter-géppel, és ugyancsak nemrég Hawaii volt egy hasonló affér helyszíne, amikor szintén helikopter kapott el a rotorjával egy szerkezetet, szerencsére a nagyobb gépek baleset nélkül úszták meg a dolgot, kisebb-nagyobb károsodásokkal, de a kockázat nyilvánvalóan emelkedik, miközben egyre inkább sürgetik az aviatikai partnerek a hatóságokat a cselekvésre.

A közvéleményt általában persze azok a felvételek érdeklik, amikor egy nagygép van a közelben: a kis drón és egy közforgalmi gép találkozása valóban akár több száz ember életét veszélyeztetheti, de a szakmai cvélemények szerint ez ama kellemetlen verziót kivéve, amikor például a drónt az egyik hajtómű darálja be, általában nem vezetne katasztrófára.

Viszont jóval védtelenebbek például a szolgálati feladatokat ellátó forgószárnyasok, rendőrségi és mentőhelikopterek, amelyek sokszor elkerülhetetlenül alacsonyan repülnek lakott terület fölött vagy annak közelében, magyarán a drónok repülése egyáltalán nem csak akkor kockázat, ha repülőterek közelkörzetében bukkan fel egy ilyen gépecske. A veszélyt pedig, mint azt a mostani eset is mutatja, nem csak a közvetlen ütközés jelenti, hanem az, hogy a repülőgépek pilótái ennek elkerülésére olykor igen kemény manővereket kényszerülnek végrehajtani.

Ezzel együtt érthető módon elsősorban a légikikötők biztonságának szavatolását követelik. Néhány napja az 500 reptérkezelőt képviselő ACI Europe sürgette az uniós hatóságot, hogy sürgősen fogadjon el megfelelő szabályozást a drónok regisztrációjáról, a teljesítményük szerinti megkötésekről, és a biztonsági előírásokról. Hasonló a hangulat az USA repülő berkeiben is, ahol egy nemrég a youtube-ra került felvétel borzolja az idegeket, amely Las Vegas igencsak forgalmas repterétől mindössze három mérföldre készült, a megközelítést végző gép fölött...

Az európai repülésbiztonsági szervezet, az EASA összefoglalójában jelezte, tavaly decemberben megszületett az új szabályozás tervezete, amit jóváhagyott a Bizottság és az Európai Parlament is. Ez két kategóriára osztja a drónokat, 250 gramm alatti és feletti szerkezetekre 25 kilóig, az üzemeltetőknek regisztrálniuk kell magukat és a gépeket, és jelenteniük kell bármiféle, a repülésbiztonságot érintő incidenst, eseményt. A drónokat irányító személyeknek is szükséges hatósági engedély megszerzése.

A drónt reptető személy végig látótávolságban kell, hogy tartsa a szerkezetet, ellenőriznie kell, hogy a reptetéskor a drón nem ütközhet-e akadályokba, csak repülőterektől és helikopter-felszállóktól megfelelő távolságban indíthatja a drónt, biztosítást kell kötnie rá, és általában leszögezi a tervezet, hogy a drón által kokozott kárért a drónt üzemeltető személy vagy cég a felelős. Bármiféle kereskedelmi tevékenységhez vagy drónnal történő munkavégzéshez külön hatósági engedély szükséges. Nem szabad emberek, lakóépületek és más közlekedési eszközök fölött reptetni a drónt, mindezektől legalább 50 méteres vízszintes távolságot kell tartani, a talajtól számított maximális repülési magasság 150 méter lehet.

A drónok gazdasági hasznát, az új ágazatban rejlő lehetőségeket az európai hatóság is elismeri, a szabályozásnak épp az a célja, hogy a pilóta nélküli kis járművek a lehető legbiztonságosabban működhessenek.

Miközben a jelek szerint már kis hazánkban is felbukkantak a drónok, mint illegális tevékenységek eszközei. Ahhoz képest, hogy nemrég hozott be személyeket Ukrajna felől egy méretes An-2-es repülőgép, a napokban egy kisebb repülőeszköz jelent meg az északkeleti határszakaszon és egy adag cigarettát dobott a földre. Ahogy egy a cikk kapcsán megjelent hozzászólás fogalmaz: „Ez megállíthatatlan lesz! Éjszaka viszonylag kis magasságban láthatatlanul lehet fuvarozni! Egy nagyobbacska zárt udvar elég leszállóhelynek.”

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!