Néhány napja múlt hetven éve, hogy az első, sorozatgyártásra kerülő szovjet helikopter 1946 szeptember huszadikán először a levegőbe emelkedett. A kilenchengeres dugattyús motorral repülő, a pilótával együtt három/négy fő szállítására tervezett könnyű Mi-1-es két prototípusa is összetört, és eleinte kis példányszámban épült, a koreai háború gyorsította fel a termelését, végülis a teljes példányszám becslések szerint a háromezret is elérte, más adatok szerint „csak” 2680 volt, ebből mintegy 1700-at készítettek Lengyelországban. Elsősorban többcélú katonai alkalmazása volt meghatározó, futárgépként, sebesültszállítóként, de volt mezőgazdasági változata is.

(fotó: Zainkó-archív, képesrepülés.com)

Nálunk érdekes mód nem ez, hanem a Mi-4-es ez volt az első használatba vett forgószárnyas, de aztán a nem annyira megbízható nagyobb típus helyett a kisebb Mi-1-est rendszeresítették, a hadsereg és a rendőrség szolgálatában repült 24 példánya 1961-től 1980-ig.

A felszámolt szolnoki repülőgyűjteményben őrzött Mi-1-est a székesfehérvári Albatrosz Repülő Egyesülete vette át felújításra, a Reptárban egy motor és a hozzá tartozó reduktor és rotoragy valamint két főrotor látható. A Közlekedési Múzeum repüléstörténeti gyűjteményében is volt egy ilyen gép, hogy ennek mi lesz a sorsa, azt egyelőre ugyanúgy nem tudni, mint ahogy magáról a kollekció sorsáról sem.

Lengyel gyártású Mi-1-es (fotó: Wikipedia)

Végülis a szovjet helikopter-konstrukciók közül egyfelől a könnyű-közepes kategóriában a Mi-2-esek, illetve a Kamov-típusok, másfelől a Mi-8/17-es és leszármazottai számítanak igazán sikeresnek, a nehéz helikopterek világában pedig a sorozatban gyártott legnagyobb forgószárnyasok, a Mi-6/26-osok.

A legígéretesebb programok a jövőre nézve a jelek szerint azok, amelyek kínai együttműködésben visznek tovább fejlesztéseket illetve céloznak új típusokat. Peking és Moszkva megállapodott a Mi-26-os modernizált változatának közös gyártásában, ugyanakkor ami ennél még nagyobb feladatnak tűnik, egy a Mi-26-osnál kisebb, de a mai követelményeknek, technológiáknak megfelelő, 38 tonnás maximális felszállósúlyú, nehéz helikopter közös fejlesztésében, amely tíz tonna, külső függesztéssel 15 tonna hasznos terhet emelhet, maximális sebessége 300 kilométer óránként, hatótávolsága 630 kilométer, jól üzemeltethető egyfelől trópusi körülmények között, és, ami mindkét oldalnak nagyon fontos, magas hegyvidékeken is.

Egy új orosz forgószárnyas, kínai partnerrel

A kínai technológiai miniszter minapi moszkvai látogatásán ennek a programnak a felgyorsításáról állapodott meg az orosz partnerrel. Pontos határidőket most sem hoztak nyilvánosságra, csak annyit tudni, hogy Kína legalább kétszáz példányra számít, és hogy a konstrukció közös, de a gép gyártása szintén az ázsiai óriásországban történik majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!