A Ferenc József pályaudvaron tartott ünnepélyes bemutatót a Siemens, ahol az ÖBB-nek szánt, de még át nem adott egyik Cityjet villamosmotorvonatról rántotta le a leplet, nem kevés módosítással. Az Osztrák Szövetségi Vasút kilencven Desiro ML motorvonatot, ÖBB keresztségben Cityjetet, rendelt a Siemenstől. A motorvonatok folyamatosan gurulnak ki az ÖBB TS jedlersdorfi üzeméből, ahol a végső összeszerelést végzik. Kéthetente adnak át az ÖBB-nek két szerelvényt, azaz heti átlag egyet. Ezzel a tempóval még hét hónap, mire teljes lesz a flotta, ugyanis a legmagasabb pályaszámú üzemelő Cityjet jelenleg a 4746 062-es.

A 4746 049-es viszont még nem állt forgalomba, mert a Siemens egy új koncepciót mutat be és tesztel rajta. A jármű középső szekciójába tizennégy tonnányi akkumulátort szereltek, amik felsővezetékről tölthetők. Ezáltal a Cityjet ecót olyan járatokon tudják majd használni, amelyek csak részben közlekednek felsővezeték alatt. Ausztriában mintegy ezer kilométer dízelüzemű vasútvonal van, ahol a Cityjet eco prototípus közlekedhetne. A Siemens szerint az ÖBB-nek huszonöt egységet is megérné vásárolnia a módosított Desiro ML-motorvonatból.

A Cityjet eco a hétfői bemutatón a bécsi Ferenc József pályaudvaron (fotók: Andreas Rauter)

A bemutató helyszíne Wien Franz Josef Bahnhof volt, itt végzik az utolsó simításokat a Cityjet-motorvonatokon, mielőtt utasforgalomba állnak. Az első útvonal, ahol az új járműtípust közlekedtetik, viszont Bécsből déli irányba, Aspang felé vezet, Bécsújhelyen át. A Cityjet eco még nem kapott engedélyt utasforgalmi próbaüzemre, így a meghívott vendégek sem próbálhatták ki menet közben a járművet. Az akkumulátorokat a középső szekció tetejére építették. A többlettömeg ellenére a jármű tengelyterhelése nem nőtt meg annyira, hogy ne közlekedhessen a legkisebb tengelyterhelésű osztrák vonalakon. A kocsiszekrény helyenként levélmintázatot is kapott, utalva arra, a jármű nem bocsát ki üvegházhatású gázokat.

A Cityjet eco akkumulátoros üzemmódban fele annyi teljesítményt tud leadni, mint felsővezetékről táplált üzem alatt, csúcssebessége olyankor óránként száznegyven helyett százhúsz kilométer. Az akkumulátorokkal nyolcvan kilométert tud megtenni, majd felsővezetékről álló helyzetben tíz perc alatt tudja újratölteni az ötszázhuszonnyolc kilowattórás, nyolcvan százalékban újrahasznosítható akkucsomagot. Menet közben a töltés tovább tart. A berendezés tizenöt év után még az eredeti kapacitásának nyolcvan százalékát képes lesz hasznosítani. Ez azt jelenti, a tervezett harmincéves élettartam alatt egyszer kell az akkumulátorokat cserélni.

A Cityjet eco zöldített festése a prototípuson

A Cityjet eco mintegy kétmillió euróval kerül többe, mint a Desiro ML hagyományos, felsővezetékes változata, ami huszonöt–harminc százalékos árkülönbséget jelent. Jelenleg azonban a Siemens még nem kapott konkrét megrendelést az új típusra az ÖBB-től. 2019 tavaszán kezdődnek majd az utasok által is elfoglalt vonattal a próbamenetek, addig csak magában járatják majd a szerelvényt, de csak miután bemutatták az Innotranson. Hosszútávon elképzelhető, hogy olcsóbb egy-egy vasútvonalra egy tucat Cityjet ecót vásárolni, mint azt villamosítani. Pusztaszabolcstól Balatonfüredig most huszonhárommilliárd forintért húzzák ki a drótot, Tapolcáig nagységrendileg ugyanennyibe kerülne. Ebből az összegből közel húsz Cityjet eco motorvonatot lehetne vásárolni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!