A döntés értelmében a 29-es számú Székesfehérvár–Tapolca vonal keleti, hatvannlgy és fél kilométeres részén épülhet ki villamos vontatás. Előkészítik továbbá a Tapolcáig vezető nyugati vonalszakasz, valamint az onnan Keszthelyig tartó 26-os vonal villamosítását is. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásának bruttó költsége huszonnyolcmilliárd forint – jelenti a Napi.hu.

A nyáron jelentős utasforgalmat bonyolító vonal, vonalszakasz villamosításának ötlete már régen szóban forog. Egyértelmű utalások 2015–2016 körül körvonalazódtak, a 2017 nyarán, részben Balatonfüreden zajló FINA úszó-világbajnokságra tervezték megvalósítani a projektet, amiből aztán végül nem lett semmi. A kormányhivatal 2016 őszén mondott igent a beruházásra, majd az év decemberében meg is jelent a közbeszerzési kiírás, a tervezetthez képest fél év csúszással.

2021-től már villamos szerelvények is közlekedhetnek Balatonfüred és Székesfehérvár között (fotó: Tevan Imre)

Az eredeti tervek szerint Aszófőig húzták volna ki a drótot, Szabadbattyánban bővítették volna a meglévő alállomást, Aszófőn pedig egy új alállomást hoztak volna létre. A program a villamosításon kívül kilenc állomás és hét megállóhely korszerűsítését is magába foglalta. A közbeszerzésre azonban hiába érkezett négy ajánlat is, eredménytelenül zárult: mindegyik ára túllépte a költségplafont – a részvételi felhívásba annyi fejlesztést zsúfoltak bele, amitől már túl drága lett az elképzelt beruházás.

2017 végén ismét megjelent egy, az előzőhöz képest igencsak lebutított tender, mely szerint már csak Füredig épülne ki a betáplálás, ráadásul ebből a pálya-, állomás- és megállókorszerűsítések nagy részét is szanálták. Idén júliusban aztán kiderült, van olyan pályázat, amely már belefér a költségkeretbe: a Vasútvill és az R-Kord alkotta ÉB 2018 Konzorcium nettó 23 milliárd 50 millió forintért végezheti el a fejlesztést. A döntés persze addig nem léphetett életbe, amíg nincs hozzá forrás, amit a kormány végül a közlekedés hálózatának és infrastruktúrájának fejlesztését célzó Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) uniós forrásaiból finanszíroz meg, teljes mértékben.

A kivitelezőknek a szerződéskötéstől számított harminc hónapja van a munkálatokra, vagyis 2021. január 4-éig kell átadniuk a villamosított és részben felújított vonalat. Ennek alapján 2021 nyarán várhatóan már Flirt vagy KISS villamos motorvonatokból kiadott Katica sebesvonatok szaladgálhatnak a főváros és Balatonfüred között.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!