Október 13-ával leáll a nagykereki vonal!

Károly Szabolcs   ·   2025.10.01. 09:35
00_106_pocsaj

Debrecen egyik legfontosabb elővárosi mellékvonalán már egy ideje részben buszok viszik az utasokat járműhiány és a pálya állapota miatt. A vonal a leendő akkumulátorgyár és a reptér futópályájának meghosszabbításának útjában áll. Van visszaút?

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) írta meg: október 13-a, hétfőtől megszűnik a személyszállítás a Nagykerekit Debrecennel összekötő, 106-os számú vasútvonalon. A döntés okán a Sáránd és Pocsaj-Esztár szolgálati helyeken dolgozó öt forgalmi szolgálattevő és hat váltókezelő sorsát kellett sürgősen rendeznie a szakszervezetnek; egy MÁV-dolgozó felmondott, a többieknek sikerült új szolgálati helyet találni.

Az egyvágányú, eredetileg Debrecent Nagyváraddal összekötő vonalat 1894-ben adták át a forgalomnak. A viszonylatot az 1920-as trianoni békeszerződés kettészakította a Nagykereki–Nagyzomlin állomásközben, így az országhatáron belül csonkán végződött. A román vasút CFR nem vette fel a forgalmat a határátmeneten, ezzel Debrecen és Nagyvárad között megszűnt a közvetlen vasúti kapcsolat. Habár az 1940-es második bécsi döntés visszaadta Magyarországnak Nagyváradot, és újraindulhatott a forgalom a vonal teljes hosszán, négy év múlva azonban a visszaszerzett területek elvesztésével ismét megszakadt, magyar része egy Nagykerekiben végződő, 52 kilométer hosszú zsákvonallá vált.

Az 1950-es években a debreceni repülőtér bővítése miatt némileg módosították a vonalvezetést, ekkor alakult ki a jelenlegi nyomvonal a 2–6. szelvény között. Az 1970-es évektől a MÁV Tervező Intézeténél több terv is született a villamosítást, valamint a pálya Derecske, Ártánd vagy Biharkeresztes irányába történő meghosszabbítását illetően, ezekből azonban nem lett semmi.

A 2010-es évek a 106-os új aranykorának számított. A vonal mentén található tizenhárom település összefogásával elindított, „Az Értől az óceánig – komplex közösségi közlekedés fejlesztése Biharban” elnevezésű projekt 2012 tavaszán félmilliárd forint Európai Uniós támogatást nyert el. A forrásból 2014–2015-ben kisebb infrastrukturális fejlesztéseket hajtottak végre: több vasútállomás megújult, akadálymentes peronok épültek ki, ütemes menetrendet vezettek be, a ráhordó autóbuszjáratokkal pedig javultak az átszállási kapcsolatok is. A hajdúsági vármegyeszékhelyre helyeztek ki néhány, korszerűnek számító, alacsonypadlós Desiro motorkocsit, melyek Nagykereki felé is emelték a térség közlekedésének színvonalát. Mindezeknek köszönhetően a vasútvonal forgalma növekedésnek indult. Úgy tűnt, a 106-os egyfajta mellékvonali mintaprojektté válhat. A debreceni repülőteret is részben a vonalról szolgálják ki.

A 2010-es évek végére a negykereki vonal egyfajta mellékvonali mintaprojektté nőtte ki magát. Az utóbbi években viszont drasztikus visszaesésnek indult (fotó: Szőllősi Roland)

A 2020-as években aztán ismét hanyatlásnak indult a vonal. A pálya karbantartására alig költött a MÁV, és a Desirókat is elvitték Székesfehérvár környékére. A 2023. nyári, több hónapos, teljes kizárás mellett zajló pályafelújítás során Sáránd és Konyár között hét és fél kilométeren tervezték megújítani a vasúti pályát a lassújelek megszüntetése érdekében, és öt közúti átjárót is átépítettek. Azonban a munkálatok végén a mérővonat pályageometriai problémákat talált, így sebességkorlátozásokat és módosított menetrendet vezettek be és egyes járatok esetében pedig meghosszabbították a pótlóbuszozást – a helyzet a mai napig fennáll.

A vonal jövőjét illetően igencsak homályos a kép. A nyomvonal áthelyezését évek óta tervezik, mivel Debrecen határában kanyargó szakasza egyrészt a kínai CATL akkumulátorgyártó épülő magyarországi üzeme, a Contemporary Amperex Technology Hungary (CATL) Kft., másrészt a Debreceni Repülőtér futópályája meghosszabbításának útjában áll. A nyomvonal-korrekcióhoz megvalósíthatósági tanulmány is készült már. A CATL-üzem miatt idén szeptemberben az a döntés született, hogy október 13-ával leállítják a személyforgalmat, az pedig, hogy valójában mikortól szűnik meg véglegesen a forgalmi szolgálat, még attól függ, hogy mikorra tudják kiépíteni a sorompók távfelügyeleti rendszerét.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) idén május végén írt ki pályázatot egy, részben a 106-ossal párhuzamosan, majd Berettyóújfalun át vezető vasútvonal megtervezésére; a cél Debrecen és Nagyvárad összekötése, lényegében egy tramtrain-rendszerrel.

Azonban hogy a politikai akarat szele merről és hogyan fog fújni, az még erősen a jövő zenéje…

(Nyitóképünkön: borús fellegek a 106-os felett Pocsaj-Esztár állomáson. Remélhetőleg a vonalon évtizedekig szolgáló, mára már csak szoborként kiállított MD-motorkocsi mellé nem sorakozik fel a teljes vonal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek