Virágzik a nagykereki vonal
A debreceni elővárosi vonalon az elmúlt évek során közel ötven százalékkal lett több az utas a MÁV-Start, a MÁV és a helyi önkormányzatok együttműködésének köszönhetően.
A 106-os számú vasútvonal menti önkormányzatok stratégiai partnerként tekintenek a MÁV-Startra, illetve a MÁV Zrt.-re, példaértékű a kapcsolat a vasúttársasággal. Ez köszönhető „Az Értől az óceánig” elnevezésű uniós önkormányzati projektnek, a menetrendbővítésnek, valamint a fejlesztéshez társított Desiro motorvonatoknak, mintaként szolgálva több, hasonló helyzetben lévő vicinális számra.
Mint ismert, 2015-ben Pocsaj nagyközség gesztorságával egy több, mint félmilliárdos fejlesztést valósított meg tizenhárom önkormányzat, melynek keretében a Debrecen–Nagykereki vasútvonalon és keresztirányú autóbuszhálózatán új, akadálymentesített peronok, decentrumok, buszfordulók, parkolók és megállók épültek. A projekt 26 millió forintos önerejét az önkormányzatok saját forrásból állták. Magyarország egyik leghátrányosabb térségéről beszélünk, így ennek tükrében az érintett falvak számára ez igen jelentős, erejük feletti kötelezettséget jelentett. A pályázat minden nehézsége ellenére meghozta a várt eredményt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a folyamatosan növekvő utaslétszám. A projekt átadása, illetve a MÁV-Start menetrendfejlesztés előtti időszakához képest mára 48 százalékos utasnövekedés könyvelhető el. Ez az eredmény egyrészt annak is köszönhető, hogy a Debrecen–Sáránd és a Debrecen–Derecske viszonylatú buszbérleteket már a vonatokon is elfogadják, továbbá az is hozzájárult, hogy Pocsaj-Esztár vasútállomásra közlekedő, ráhordó buszjáratokat indított el a Volánbusz helyi jogelődje, az ÉMKK Zrt.
„A pályázat keretében épített peronokat és egyéb vasútüzemhez tartozó létesítményeket egy év múlva valamennyi önkormányzat díjmentesen átadja a MÁV Zrt. részére, ugyanis a kiépített infrastruktúra jelenleg teljes egészében a települések tulajdona. A 106-os pilotprojekt jól példázza, hogy ha az önkormányzatok együttműködnek és összefognak a vasúttársasággal, akkor egy ilyen elmaradott területen is kisebb csodát tudunk végrehajtani. Partnerségünk keretében pedig a MÁV-Start Zrt. az új, akadálymentes térköves peronokhoz immáron egy éve Desiro motorvonatokat biztosít, amely a kiépített infrastruktúrával és a korábban végrehajtott menetrendi fejlesztésekkel tényleg példaértékű. Talán nem túlzok, de a MÁV-Start egyik kirakatvonala is lehet a 106-os, hiszen mellékvonali környezetben egyedi fejlesztést sikerült végrehajtanunk és a járatok kihasználtsága is kiváló. Ez azonban csak közös erővel, a vasúttársaság pozitív, lelkiismeretes hozzáállásával sikerülhetett”
A pályázat megvalósítása után sem állt meg a fejlesztés. Az önkormányzatok, illetve a helyi civil közösségek folyamatosan munkálkodnak. Idén például Pocsaj-Esztár vasútállomáson gyermeknapra egy kupakgyűjtő kisvonatot sikerült kihelyezni, majd augusztus végén egy MDmot poggyászteres motorkocsit állítottak ki, amely a közeljövőben felújításon fog átesni és szobormozdonyként díszíti majd az állomást. Az autóbuszmegállók is folyamatosan szépülnek, így már nem csak a vasútállomás, hanem az arra ráhordó buszok megállói is egyre rendezettebbek. Pocsaj, községháza megálló díszes utasváróval és kupakgyűjtő szívvel lett ellátva, míg a Piac utcai buszmegálló parkosítása és felújítása mellett térfigyelő rendszerrel és saját gyártású lámpákkal lettek felszerelve.
Pocsaj polgármestere abban bízik, hogy a MÁV-Start további fejlesztéseket tud majd végrehajtani, amely hozzájárul az utazóközönség további növekedéséhez. Ebben a 106-os vasútvonal menti önkormányzatok továbbra is partnerek lesznek. A cél az, hogy a lehető legtöbben vegyék igénybe a közösségi közlekedést, amelyhez jó alapot nyújt a mostani menetrend, valamint a vonalon közlekedő légkondicionált, alacsonypadlós járművek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!