Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35
01_jarmutango

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.

Több tucat dízelmozdony és motorvonat átcsoportosítását kezdte meg a MÁV-Start októberben, hogy hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegye a járműgazdálkodását. Az intézkedést többek között a világjárvány következményei is indokolják, hiszen az utasforgalmi- és bevételcsökkenés is rákényszeríti a vasútvállalatot a takarékosságra. A mozdonyok, motorvonatok átcsoportosításáról szóló döntést alapos szakmai vizsgálatok előzték meg: a gazdaságosabb üzemeltetésnek köszönhető megtakarítások szolgáltatásfejlesztésre fordíthatók, ahogy ez a Győr és Balatonszentgyörgy közötti interrégiós kapcsolat kaposvári meghosszabbításával már a decemberi menetrendváltástól megtörténik.

Az intézkedés egyik kiemelt célja a szakosodás: lehetőség szerint az egyes telephelyeken azonos típusú és gyártmányú mozdonyok, illetve motorvonatok üzemelnek majd, vagyis egy adott térségben homogénebb lesz a mozdony- és motorvonat-állomány. Az eddigi járműelosztás jellemzője az volt, hogy egyes telephelyeken bizonyos sorozatú mozdonyból mindössze néhány példány üzemelt. Ehhez az egy–két járműhöz azonban ugyanúgy hozzáértő szakembert, szerelőt, raktárkészletet kellett fenntartani, mintha akár tucatnyi mozdony, motorvonat szolgált volna az adott típusból. Ez a fajta erőforráspazarlás az átcsoportosítás következtében a töredékére csökkent.

A Dunántúlon Pécs, Celldömölk, Székesfehérvár, Dombóvár és Szombathely, a Dunától keletre pedig Hatvan, Szentes, Békéscsaba, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza és Záhony érintett az átcsoportosításokban. A cél az, hogy a decemberi menetrendváltástól már mindenhol rendelkezésre álljon a vonal kiszolgálásához szükséges járműállomány. Az átszervezések révén lehetővé váló további szolgáltatásfejlesztési lépéseket jövőre tervezi felterjeszteni a MÁV-Start a közszolgáltatások megrendelőjéhez, az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz.

A fehévári bázisú Desiro motorvonatok eljutnak Pécs környékére is, képünkön Magyarbólyban készülődik a határátlépéshez a 028-as egység (fotók: Vörös Attila)

Az intézkedéssorozatot a KISS motorvonatok érkezése is magyarázza: a budapesti Istvántelken lévő karbantartóbázison helyet kell felszabadítani az új járművek szervizeléséhez, napi forgalomba állításához. Ezért az eddig itt, illetve Debrecenben állomásozó elővárosi ikermotorkocsikat, a 426 sorozatú Desirókat a székesfehérvári bázisára szervezi át a MÁV-Start, mert itt állnak rendelkezésre a karbantartás infrastrukturális és személyi feltételei: az alkatrészek, raktárkészletek, berendezések, és a szakemberek áthelyezése is ide oldható meg a legkönnyebben.

A MÁV-Start mérlegelte a járműtulajdonságok kihasználhatóságát is. A Desirókat olyan vasútvonalakra is vezényelték, ahol kihasználható a 120 kilométer/órás engedélyezett legnagyobb sebességük, valamint alacsonypadlós kivitelük, azaz többnyire felújított, magasperonos állomások, megállóhelyek állnak az utasok rendelkezésére, mint például a néhány éve felújított Kaposvár–Fonyód vonalon.

A december 13-án esedékes menetrendváltástól az Észak- és Dél-Alföld mellékvonalain közlekedő motorvonatok mindegyike klímás lesz.

Az átcsoportosítással összefüggésben nagy visszhangot keltett a Debrecen–Nagykereki (106-os számú) vasútvonalról elirányított Desiro motorvonatok ügye. Ezek helyét nem korszerűtlen, mozdonyos vonatok veszik át, hanem 416 sorozatú, felújított Uzsgyi ikermotorkocsik tértek ide vissza. Bár a 416-osok nem akadálymentesítettek, az utaskomfort szempontjából hasonlók a Desirókhoz: ugyanúgy légkondicionáltak, zárt rendszerű mosdókkal felszereltek, elektronikusan vezérelt, biztonságos ajtók teszik lehetővé a gyors utasáramlást, hangos utastájékoztatóval és kijelzőkkel vannak ellátva. A Debrecen térségét kiszolgáló, kívül és belül felújított Uzsgyik utastere a Desirókénál jobb állapotú. Az orosz gyártmányú járművek további előnye, hogy harmincnéggyel több (110 helyett 144) ülőhely áll a Debrecen és Nagykereki között utazók rendelkezésére. És jóllehet, a szóban forgó motorvonatok nem akadálymentesek, a 106-os vasútvonal egyetlen állomásán vagy megállóhelyén sincs a sínkoronától számítva 55 centiméter magas, az akadálymentes beszállást lehetővé tévő peron, ráadásul a debreceni vasútállomáson liftek hiányában csak lépcsőkön közelíthető meg a peronokhoz vezető aluljáró. (Itt jegyezzük meg, a közelmúltban korszerűsített vonalon az annak idején felmerülő fejlesztésekre való tekintettel létesítettek sk+30 centiméteres peronokat: a 106-os ugyanis a Debrecen–Nagyvárad tram-train koncepció egyik lehetséges útvonala, és a tram-train típusú vasúti járművek kialakítása miatt az sk+27–30 centiméter peronmagasság teszi lehetővé az akadálymentes beszállást.)

Az IP-Bézék maradnak továbbra is a Nyírségben. Képünkön Nyírmadáról indul az egyik fehér-piros motorkocsi

A 106-os vonalon elért fejlesztések révén 2014-től 2017-ig (még a Desirók érkezése előtt) 80 ezerrel, mintegy másfélszeresére nőtt az utasszám. Az utasok megtartása érdekében a felújított Uzsgyikon kívül, az esti időszakot érintő menetrendfejlesztést is bevezet a vasúttársaság decembertől: egy új vonattal bővül a menetrendi kínálat a Debrecen–Nagykereki viszonylaton, a járat munkanapokon 18:21-kor indul Debrecenből. A vasúttársaság ugyanakkor keresi a lehetőséget arra, hogy használt, de korszerű és kényelmes dízel-motorvonatokat szerezzen be a Debrecen és Nyíregyháza környéki vonalakra, tehát az Uzsgyik csak átmenetileg közlekednének a térségben.

Érinti a járműcsere 142-es számú, Budapest–Lajosmizse vonalat is. Ezen a vonalon az átcsoportosításnak köszönhetően munkanapokon, első lépésben harminc százalékkal, 2700 ülőhellyel, a Nyugati pályaudvar tetőfelújítása után második lépésben ötven százalékkal, 4400 ülőhellyel több áll majd az utasok rendelkezésére, tehát kevésbé lesznek zsúfoltak a vonatok.

A MÁV-Start a következő dízel járműstruktúrát hozza létre a menetrendváltásig:

  • a 426-os Desiro ikermotorkocsik honos telephelye: Székesfehérvár,
  • a 416 sorozatú, Uzsgyi ikermotorkocsik honos telephelye: Szentes,
  • a 127-es sorozatú interpici Bz-k honos telephelye: Nyíregyháza,
  • a 418 sorozatú dízelmozdonyok honos telephelyei: Celldömölk, Hatvan, Debrecen, Békéscsaba,
  • a 628 sorozatú dízelmozdonyok honos telephelyei: Celldömölk, Székesfehérvár, Dombóvár, Szolnok, Szeged, Miskolc, Debrecen, Záhony,
  • a 117 sorozatú Bz motorvonatok honos telephelyei: Celldömölk, Dombóvár, Szentes, Békéscsaba, Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Balassagyarmat.

A 118-as Csörgő novemberben költözött Dombóvárról Hatvanba a 122-es társával együtt. Mindkét gép a 81-es vonalon dolgozik azóta

A vasúttársaság tervei szerint az üzemeltetés racionalizálása várhatóan a személykocsi állománnyal folytatódik. A Budapest elővárosában a KISS motorvonatok érkezése nyomán felszabaduló kocsikkal első lépésben az észak-alföldi vasútvonalakon tervezik kiváltani a korosabb, elavult járműveket, kis szériás kocsisorozatokat.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek