Lezajlott az év utolsó tematikus retró eseménye, a szergejes Balaton-kerülés

iho/vasút   ·   2025.11.23. 08:00
_balatonkerulo_

Az adventi időszak előtti utolsó hétvégén ismét a múlt utáni sóvárgás keríthette hatalmába a vasút híveit.

Az októberi, alföldi Szergej 60-as különvonat után ezúttal a Balaton körül lehetett utazni egy vérbeli klasszikus szerelvénnyel és a hozzáillő piros, 116-os Szergejjel – ez volt az idei év utolsó tematikus retró eseménye. A haminc, negyven évvel ezelőtti honi vasutak hangulatát idéző, hagyományos távolsági szerelvény egyik legfontosabb objektuma ezúttal a negyven éves komfortkocsi volt, továbbá rezsót, egy villamos fűtőkocsit is besoroztak a helyenként kellemes hóesésben tapogatózó különvonatba.

A résztvevők három kocsiosztály közül választhattak, a legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtó 1. plusz osztály mellett hagyományos első- és másodosztály is közlekedett a Balatonkerülőben. Azt talán mondani sem kell, hogy az étkezőkocsiban az Utasellátó különleges retró étlappal várta a nagyérdeműt. Sajnos csak Tapolcáig, ott ugyanis a kocsit műszaki nehézmény miatt ki kellett sorozni a vonatból. 

Fotóriporterünk, Bakos Gábor a balatonvilágosi Panoráma-kilátónál örökítette meg a menetet

A vonat Budapest-Déli pályaudvarról indult, majd Székesfehérvár, Siófok, Fonyód, Tapolca és Balatonfüred érintésével tért vissza a fővárosba. A vonat meghirdetett induláskori összeállítása a következő volt: M62 116 + VFK 99-05 002 + Apee 17-37 001 (kocsiszám: 16) + WRm 88-81 029 (ksz. 17) + Ap 19-05 092 (ksz. 18) + Bd 29-30 002 (AB) (ksz. 19) + Bd 20-30 031 (ksz. 21) + By 20-17 (ksz. 22) + Bo 20-37 189 (ksz. 23). 

Szabó Ádám galériájában a vonat fonyódi, bélatelepi, továbbá havas badacsonytördemici és badacsonytomaji stációit lehet szemügyre venni. 

A komfortkocsik alapjául szolgáló ülőhelyes kocsik 1970–71 között készültek a győri Rába gyárban. Később, 1985 és 88 között összesen hat példányukat Dunakeszin teljesen átépítették. Összesen két WSPz sorozatú „nagykomfort” és négy ARp sorozatú „kiskomfort” kocsi készült, utóbbiak közé tartozik a Balatonkerülő Apee 17-37 középszámú kocsija. A 38 fő befogadására alkalmas jármű maximális engedélyezett sebessége 140 km/óra. Annak idején a belföldi expresszvonatok legmagasabb kocsiosztályaként üzemeltek, az utasokat a komfortkocsi-kísérő szolgálta ki. Egészen 2022. szeptember végéig a Budapest-Nyugati pályaudvar és Szeged között közlekedő IC-vonatokon a 18-as számú 1. osztályú ülőhelyes kocsiként közlekedett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek