A bérautóbusz szolgáltatás a hetvenes évek elején indult, a lényege a klasszikus értelemben vett bérbeadás volt. Azaz a bérautóbuszt bárki kibérelhette, aki D-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezett, és – kis kivételtől eltekintve – azt csinálhatott vele és oda mehetett vele, ahová akart. A bérautóbusz intézménye tehát nem összekeverendő az alkalmilag saját sofőrrel végzett különjárati szolgáltatással, vagy a szintén saját sofőrrel saját járművel végzett szerződéses járattal.

A bérautóbuszokat elsősorban autóbusszal nem rendelkező állami vállalatok használták, a legtöbb esetben munkásszállításra építkezésekre, mezőgazdasági munkákhoz. A felkínált autóbuszok általában nullára futott járművek voltak, amik kaptak egy utolsó felújítást, majd 2-3 év múlva mentek a bontóba. Az akkori hierarchia szerint ugyanis az új járművek nemzetközi járatokra kerültek, később belföldi távolsági viszonylatokra, majd rövidebb járatokra. Az életkoruk vége felé átkerültek különjárati pozícióba, legvégül pedig bérautóbuszként fejezték be pályafutásukat.

A rendszerrel mindeki jól járt, mivel a cégek minimális bérleti díjért karbantartott, szervizelt autóbuszhoz jutottak, a volánok pedig plusz pénzhez jutottak egy gazdaságilag már leírt kocsi értékesítésével. A legnagyobb bérbeadó a mai Volánbusz elődje, a 20. Volán és a bérautóbuszokra és nehézgépszállításra specializált 22. Volán volt, utóbbinak csúcsidőszakában mintegy 600 bérautóbusza volt. Eleinte Ikarus 311-eseket, ÁMG-ket, 620-asokat és farosokat kínáltak bérautóbuszként, később megjelentek a kínálatban a 200-as Ikarusok szerényebb komfortfokozatú (255, 266) változatai is. A nyolcvanas évek közepétől már 256-osok is megjelentek a bérautóbuszok között. Néhány nagy állami vállalat (Áfor, Malév) saját bérautóbuszokat kapott, amik új koruktól az adott cég szolgálatában állatak.

Ikarus 256-os bérautóbusz a Felvonulási téren<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(A külön nem jelölt fényképek a szerző gyűjteményéből származnak)

A nyolcvanas évek végén bevezették a kölcsönbérleti rendszert, ahol emelt bérleti díjért cserébe bizonyos idő után a bérlő tulajdonába került a jármű. A bérautóbusz rendszer végül a rendszerváltást követően szűnt meg, amikor sorra alakultak a különféle személyszállításra szakosodott kft-k.