Megtörtént az ellenlépés: az Airbus-Bombardier megállapodás után nem sokkal sikerült tető alá hozni, legalábbis előszerződés formájában, a Boeing-Embraer egyességet, bár a két, az egész repülőgépgyártó iparágat meghatározó üzlet között azért lényegesek a különbségek.

Míg ugyanis az európai és a kanadai cég gyakorlatilag 50-50 szézalékban tulajdonolja az új közös vállalatot, a Boeing a Sao Paulóban aláírt szándéknyilatkozat értelmében 80 százalékban felvásárolja a brazil cég kereskedelmi repülőgépeket gyártó részlegét. Ezesetben is közös vállalkozás formájában történik az E-Jetek további gyártása, azzal, hogy a gyártást közvetlenül felügyelő menedzsment brazil, de ez a csapat közvetlenül jelent Chicagónak.

Amint a CSeries-család hamarosan Airbus típusjelzést kap, az E-Jetek is a Boeing kínálatát gazdagítják

A Boeing nem csak a gyártást finanszírozza, hanem a közös cég feladata lesz a háttérszolgáltatások működtetése, a marketing és a fejlesztés is. Paulo Cesar de Souza e Silva, az Embraer elnök-vezérigazgatója nyilatkozata szerint a Boeinggal való együttműködéstől a brazil repülőgépipar felvirágzását reméli, új eladási lehetőségeket, új állásokat, beruházásokat. Mindez egyébként óvatosan, de jelzi, miért fontos a brazil partnernek ez az üzlet: az egyre keményedő globális versenyben a piacvezető pozíció megtartásához kell a jelentős tőkeinjekció, elsősorban a gyártás felgyorsításához, feltehetően a gyártási technológia fejlesztéséhez is. A Boeing tehát a 4,75 milliárdot érő kereskedelmi gépeket gyártó üzletágból 3,8 milliárddal veszi ki a részét.

Az amerikai fél az E-Jetek besorolásával igen széles gyártási portfoliót alakíthat ki, kicsit „mélyebbre” is jutva, mint az Airbus a Bombardier-vel: utóbbi a kanadai CSeries révén megjelenik a 100-150 férőhelyes gépek piacán, a Boeing a hetven személyestől a 450 személyesig tud majd kínálni utasszállítókat a piacon. Az Embraer-gyártmányok egyébként nagyonis sikeresek, a sugárhajtású regionális kategóriában bőven piacvezetők, és különösen jó időben kapja el a Boeing az üzlet fonalát abból a szempontból, hogy most zajlik az új hajtóművekkel és új szárnnyal készülő E2-esek sorozatgyártásának felfuttatása, az első példányok átadása a megrendelőknek.

A 737-esekből kisebbet nem lett volna érdemes építeni, az Embraerekkel viszont 70 férőhelyig bővül lefelé a portfolió

Mindeközben az Embraer a Boeing beszállása révén erőforrásait a másik két üzletágra, a business jetek külön részlegben történő gyártására (Phenom, Legacy és Lineage), illetve a katonai repülőgépek területére koncentrálhatja.De a történet ennél bonyolultabb. Míg az Airbus-Bombardier üzlet mögött jelentős részben magának a gyártásban lévő CSeries típusnak a hatalmas költségei motiválhatták a tőkeerős európai partner belépését, lehet, hogy a Boeing-Embraer esetében például olyan tényezők is szerepet játszanak, hogy a braziloknak nagyon kell a friss pénz ahhoz, hogy ne rekedjen meg a KC-390-es többfeladatú katonai szállítógép fejlesztése. Sőt, ami inkább izgalmas fejlemény, a két nagy cég most nyilvánosságra hozta a szándékát a regionális gépekéhez hasonló közös vállalat létrehozására a katonai repülőgépgyártás területén is.

Ezt tető alá hozni elég bonyolult feladat lesz, tekintve, hogy a brazil oldalon a hadiipar „kiárusítása”  igen komoly ellenállásba ütközött mind a politikai, mind az óriásország katonai vezetése körében, egyébként az Embreaer alkalmazottainak egy része is nyilvánosan tiltakozott az amerikai óriás térnyerése ellen a cégben. Azonban eléggé nyilvánvaló, hogy a kéthajtóműves szállító-tanker programja veszélyesen lelassulna tőkeinjekció és feltehetően komoly technológiai segítség nélkül, ennek jele lehetett az egyik prototípus balesete néhány hónappal ezelőtt.

A következő közös cég a Herkules brazil kihívójának adhat nagy lökést

Nos, a Boeing számára viszont a C-17-es sikere, de a szélestörzsű teherszállító gyártásának leállítása után épp a KC-390-es nyit új és több mint izgalmas lehetőségeket: beszállni abba a fejlesztésbe, ami évtizedek óta először valóságos konkurenciát teremthet a legnagyobb amerikai ellenlábas, a Lockheed örökifjú Herkulesének a katonai szállítógépek piacán.  Ebben a közös cégben azonban hírek szerint meg kell, hogy maradjon a brazil többségi tulajdonrész. Egyébként is, a mostani megállapodást is még jóvá kell, hogy hagyja az összes érintett kormány és hatóság, arra pedig számítani lehet, hogy Brazília esetében ez nem lesz teljesen sima ügy.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!