A Fairtiq egy éve a csehországi Zlín régióban: az eredmények magukért beszélnek

Eddig több mint félmillió utazás, nő az elégedettség, az integrált közösségi közlekedés élménye pedig egyre több embert győz meg a digitális mobiljegy-alkalmazás használatának egyszerűségéről.
Tavaly júniusban lehetett először megtapasztalni, hogy milyen érzés a Budapestről érkező eurocityről leszállni Otrokovicében, és elindítani a Fairtiq alkalmazást úgy, hogy utána zsinórban az S11-es elővárosi vonaton Zlínig, majd ott trolibuszra és helyközi buszra váltva egy kellemes körutat tegyünk meg a régióközpont ipari műemlékei között, majd az üde és zöld dombvidéken, egyetlen virtuális jeggyel. Az alkalmazás a lehető legkedvezőbb díjat számítja fel, függetlenül attól, hogy mely szolgáltató vonatára vagy buszára szállunk fel, kerülővel vagy közvetlenül utazunk: a beállításainknak megfelelő legjobb árat kalkulálja a Fairtiq.
Az egyéves születésnapon a régió döntéshozói és szakemberei, valamint a Fairtiq képviselői mellett számos érdeklődő vett részt, akik a környező országokból és városokból jöttek el a rendezvényre, illetve a kapcsolódó Fairtiq-demóutazásra Zlín környékén. Az alkalomhoz illő tortát pedig az ötszázezredik utas és Radek Doležel regionális közlekedési tanácsnok közösen vágták fel.
A rendszer nemcsak megkönnyíti az utazást: nem igényel semmilyen infrastruktúrát. Nem kellenek beléptetőkapuk, érvényesítő készülékek vagy telepített jegyautomaták, csak a zsebünkben lévő mobiltelefonra van szükség és máris utazhatunk. A csúszka elhúzásával megkezdjük az utazást, és akár többszöri átszállást követően az érkezés után visszahúzzuk, a rendszer pedig kiszámolja a díjat. Ha pedig sokat utazunk egy nap, a díjplafon (capping) révén nem tudunk többet fizetni, mint például egy napijegy ára. Éppen ezért nem kell előre tervezni, hogy vonatra vagy buszra, városi vagy helyközi közlekedésre, illetve milyen időtartamra váltsunk jegyet vagy bérletet, az árazás egyszerűségét vagy bonyolultságát megoldja helyettünk az app és a mögötte lévő tarifaszámítási modell.

A Svájcból indult alkalmazás és technológia révén ma már teljes Dánia, illetve Németország, Ausztria és Franciaország számos területe lefedett. Olyannyira, hogy Svájcban 250 szolgáltató bármelyikével utazhatunk, és a fizetendő díjat a Fairtiq bevételelosztási modellje szépen elosztja az igénybe vett szolgáltatók között. A mobiljegy-alkalmazással eddig összesen 271 millió utazást tettek meg, nyolc európai országban.
A kelet-közép-európai piacon elsőként Zlín régióban valósult meg a Fairtiq: a hatszázezres cseh régióban jelentősen egyszerűbbé váltak az utazások, sőt, a korábbi, szolgáltatónként vásárolt jegyek és bérletek helyett a Fairtiq utazások olcsóbbak is lettek. Az eredmény pedig látványos!
Az egyéves születésnaphoz közeledve a regionális közlekedésszervező, a KOVED kérdőívet küldött ki a Fairtiq használóknak; a 445 fő részvételével készült felmérés szerint a Fairtiq felhasználók különösen elégedettek az alkalmazással:
- 9,5 pontot adtak arra a kérdésre, hogy ajánlanák-e másoknak;
- 9,5 pontot kapott az alkalmazás használhatósága;
- 9,7 pontot ért el az a kérdés, hogy megkönnyíti-e az utazást;
- 9,3 ponttal értékelték a jegyárak kiszámításának pontosságát.
A válaszadók jelentős része gyakrabban használja a közösségi közlekedést a Fairtiq megjelenése óta:
- 15,1 százalék sokkal gyakrabban,
- 24,1 százalék valamivel gyakrabban választja a közösségi közlekedést.
Eközben a Fairtiq-utasok 21,1 százaléka kevesebbet használja az autóját. Tehát egy ticketing-alkalmazásnak is van mobilitástudatosságra való ösztönző hatása, ezt gyakran alulértékelik.
Korábban a jegyvásárlók mindössze 18,4 százaléka használt közlekedési mobilalkalmazást. Ma már 84,6 százalék állítja, hogy a Fairtiq jobb élményt nyújt a hagyományos jegyvásárlási módszerekhez képest. A visszajelzések is ezt tükrözik:
- „Nem kell keresnem, hol vegyek jegyet. Szuper megoldás az utazásaimhoz!”
- „Úgy utazom, mint egy király. Csak ajánlani tudom.”
- „A Fairtiq egyszerű és felhasználóbarát – terjesszék ki más régiókra is!”
A Fairtiq bevezetése nem igényelt komoly infrastruktúra-fejlesztést, így gyorsan elérhetővé vált az utasoknak. Ma már kerékpárt, kutyát és utastársakat is vihetünk magunkkal a Fairtiq révén, egy bejelentkezéssel.
A digitális app nem csak mobiljegy-alkalmazás: a megrendelőknek és szolgáltatóknak olyan adatbázisokat állít elő, amelyek a legtöbb esetben nem ismertek a cégek előtt vagy rendkívül költséges előállítani azokat. Honnan-hová utazási mátrixot, átszállási szokásokat és különböző utazói csoportok jellemző viselkedési formáit állítja elő a háttérben, természetesen anonim módon. Sőt, most már az automatikus utasszámláló berendezések adatait a Fairtiq jegyhasználati adataival kombinálva minőségi és mennyiségi adatok teljes tárházát kínálja a közlekedési cégeknek, a nagyfoglalkoztatóknak, turisztikai szereplőknek pedig kuponok révén kedvezményes utazásokat is tud kínálni a munkavállalók vagy vendégek részére.
Zlín példája is jól mutatja, hogy Kelet-Közép-Európában is helye van a legegyszerűbb és leggyorsabban megvalósítható mobilalkalmazásnak, ha nem a betonba öntött és drága infrastruktúrát kívánja egy megrendelő vagy szolgáltató megvalósítani, hanem csak szimplán az utazásokat szeretné könnyebbé és fenntarthatóbbá tenni.
Írásunk a Fairtiq hivatalos közleménye alapján készült.
(Nyitóképünkön a Fairtiq alkalmazás. Kép forrása: Ekés András / Fairtiq)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!